Ouderen nog steeds vergeten doelgroep
Ouderen vormen nog steeds een vergeten marketingdoelgroep, vinden Duitse onderzoekers.
Ondanks een paar aardige initiatieven tieren de cliché’s over vijftigplussers nog welig. Toegegeven: sommige bedrijven doen hun best, maar zelfs dan is het vaak nog huilen met de pet op als het gaat om marketing voor de oudere, maar nog volop in het leven staande consument. Die wordt afgeschilderd als hetzij een bedaarde rentenier, hetzij een skatende uitslover met een baseballpetje achterstevoren op zijn hoofd. Nu is het ook niet gemakkelijk om de juiste toon en aanpak te vinden, want vijftigplussers zijn niet bepaald een homogene groep. Gelukkig heeft het blad Werben & Verkaufen zes grondregels voor ouderenmarketing op een rijtje gezet.
related partner content for mobile comes here
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
related partner content comes here
- Let op de woordkeuze: het begrip senior(en) is absoluut taboe.
- Neem de doelgroep serieus. Vergelijk ouderen niet voortdurend met jongeren.
- Wees geloofwaardig. Het is onzin om de oudere mens te idealiseren, maar ook om veel te jonge modellen te gebruiken in reclamespots en advertenties die bedoeld zijn voor vijftigplussers.
- Let op de gebruikswaarde. Ouderen zitten niet te wachten op marketing als amusement.
- Gebruik duidelijke beeldspraak en vormgeving (en niet te kleine letters!).
- Kies voor een mix van oud en jong: ‘intergeneratieve’ reclame heeft de toekomst. Bron: Werben & Verkaufen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid