Overslaan en naar de inhoud gaan

Ouderen nog steeds vergeten doelgroep

Ouderen vormen nog steeds een vergeten marketingdoelgroep, vinden Duitse onderzoekers.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ondanks een paar aardige initiatieven tieren de cliché’s over vijftigplussers nog welig. Toegegeven: sommige bedrijven doen hun best, maar zelfs dan is het vaak nog huilen met de pet op als het gaat om marketing voor de oudere, maar nog volop in het leven staande consument. Die wordt afgeschilderd als hetzij een bedaarde rentenier, hetzij een skatende uitslover met een baseballpetje achterstevoren op zijn hoofd. Nu is het ook niet gemakkelijk om de juiste toon en aanpak te vinden, want vijftigplussers zijn niet bepaald een homogene groep. Gelukkig heeft het blad Werben & Verkaufen zes grondregels voor ouderenmarketing op een rijtje gezet.

related partner content for mobile comes here
  • Let op de woordkeuze: het begrip senior(en) is absoluut taboe.
  • Neem de doelgroep serieus. Vergelijk ouderen niet voortdurend met jongeren.
  • Wees geloofwaardig. Het is onzin om de oudere mens te idealiseren, maar ook om veel te jonge modellen te gebruiken in reclamespots en advertenties die bedoeld zijn voor vijftigplussers.
  • Let op de gebruikswaarde. Ouderen zitten niet te wachten op marketing als amusement.
  • Gebruik duidelijke beeldspraak en vormgeving (en niet te kleine letters!).
  • Kies voor een mix van oud en jong: ‘intergeneratieve’ reclame heeft de toekomst. Bron: Werben & Verkaufen
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in