Overslaan en naar de inhoud gaan

Tijd en geld niet even duur

Hoewel het allebei ruilmiddelen zijn, springen we als consument toch heel anders om met tijd dan met geld, zo blijkt uit Amerikaans…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wie vooral tijd spendeert aan het verwerven van producten of diensten hanteert andere normen en overwegingen dan wie zijn geld uitgeeft om iets te kopen, aldus onderzoekers van de universiteiten van Washington en Pennsylvania. Zo zijn mensen geneigd om bij tegenvallende ‘aankopen’ de waarde van de geïnvesteerde tijd achteraf te relativeren, iets wat ze bij een geldinvestering veel minder doen. En verder zijn ze bereid om meer tijd te investeren als het gaat om risicovolle, maar waardevolle transacties, terwijl dat bij aankopen die met geld worden betaald precies andersom is, juist om financieel risico te vermijden. Dat heeft allemaal te maken met de factor opportunity costs (gederfde inkomsten; datgene wat je investering zou opleveren als je er niet deze aankoop mee had gedaan). Tijd wordt veel minder dan geld beschouwd als een uitwisselbaar en constant blijvend goed. Daardoor is de waarde van de opportunity costs van geld makkelijker in te schatten dan van tijd. Gevolg is onder andere dat mensen bij de aankoop van iets waarvan ze de gebruikswaarde niet precies kunnen voorspellen, eerder geneigd zijn in tijd te betalen dan in geld, volgens de (drog)redenering ‘dan heb ik er in elk geval niet teveel voor betaald.’

related partner content for mobile comes here

Bron: Journal of Consumer Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in