De praktijk van merkbeleid
In Duitsland zijn beslissers in marketing en verkoop ondervraagd over hun begrip van merken en merkbeleid en het effect van merkinvesteringen.
Uit het onderzoek blijkt dat vooral topmanagers het merk als puur communicatiethema zien; zo’n 25 procent stelt het merk zelfs gelijk aan naam en logo. Topmanagers zien weliswaar een nauwe relatie tussen merk en thema’s als klantenoriëntatie, kwaliteitsmanagement en medewerkermotivatie, maar op duidelijk lager niveau dan marketing- en reclamemanagers. Gezien de overmatige nadruk op communicatie is het niet verwonderlijk dat 69 procent van de beslissers aangeeft door merkinvesteringen de merkdoelen ‘opbouw van bekendheid en imago’ te hebben bereikt. Daartegenover stelt ruim 50 procent dat de merkinvesteringen niet de beoogde omzet- en opbrengstverhogingen hebben opgeleverd; onder topmanagers is dit zelfs 75 procent.
Bron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid