Potentieel in Oost-Europese mobiele markt
In sommige Centraal- en Oost-Europese landen is de adoptie van mobiele telefonie al te vergelijken met West Europese landen als Frankrijk en Engeland. Dat geldt voor bijvoorbeeld Slovenië en Tsjechië. Dat er enorme lokale variaties zijn blijkt wel uit de groeicijfers; in Estland was die in 2004 62 procent; in Letland 78 procent maar in Polen slechts 47 procent.
Volgens onderzoekbureau Forrester, uit wiens rapport ‘Central and Eastern Europe Mobile Forecast: 2—5-2010’ de cijfers afkomstig zijn, zijn er drie indicatoren die de lokale variaties bepalen en toekomstige groei helpen voorspellen. Dat zijn de mate van concurrentiedruk op de markt, marktindicatoren als de penetratie van vaste telefonie, de adoptie van breedband en telecomregulering, en demografische variabelen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe Westerse markt is concurrerender dan de Oost- en Centraal-Europese en zal dus voorop blijven lopen, maar de toenemende activiteit van mobiele operators, de verbeterende mobiele infrastructuur en het stijgende BNP zal volgens Forrester leiden tot een groei naar 77 procent in 2010.
Volgens Forrester analist Michelle de Lussanet zijn er vooral kansen in ‘langzame’ landen als Polen. Nu zij lid zijn van de EU zal de koopkracht er stijgen, terwijl de netwerken voor vaste telefonie er gebrekkig zijn. Voor mobiele aanbieders als Deutsche Telecom, die al aanwezig zijn in landen als Tsjechië en Hongarije, liggen daar goede kansen om een sterke positie in te nemen in deze markten.
Om de mobiele adoptie in de CEE-landen te versnellen is volgens Forrester concurrentie bevorderende wetgeving nodig. Verder moeten mobiele operators hun portfolio’s verbreden met diensten als mobiele chat en instant messaging.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid