Overslaan en naar de inhoud gaan

Potentieel in Oost-Europese mobiele markt

Hoewel de mobiele markt in Centraal en Oost Europa zo’n vier jaar achter loopt op West Europa, zit er een behoorlijk potentieel voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In sommige Centraal- en Oost-Europese landen is de adoptie van mobiele telefonie al te vergelijken met West Europese landen als Frankrijk en Engeland. Dat geldt voor bijvoorbeeld Slovenië en Tsjechië. Dat er enorme lokale variaties zijn blijkt wel uit de groeicijfers; in Estland was die in 2004 62 procent; in Letland 78 procent maar in Polen slechts 47 procent.

related partner content for mobile comes here

Volgens onderzoekbureau Forrester, uit wiens rapport ‘Central and Eastern Europe Mobile Forecast: 2—5-2010’ de cijfers afkomstig zijn, zijn er drie indicatoren die de lokale variaties bepalen en toekomstige groei helpen voorspellen. Dat zijn de mate van concurrentiedruk op de markt, marktindicatoren als de penetratie van vaste telefonie, de adoptie van breedband en telecomregulering, en demografische variabelen.

De Westerse markt is concurrerender dan de Oost- en Centraal-Europese en zal dus voorop blijven lopen, maar de toenemende activiteit van mobiele operators, de verbeterende mobiele infrastructuur en het stijgende BNP zal volgens Forrester leiden tot een groei naar 77 procent in 2010.

Volgens Forrester analist Michelle de Lussanet zijn er vooral kansen in ‘langzame’ landen als Polen. Nu zij lid zijn van de EU zal de koopkracht er stijgen, terwijl de netwerken voor vaste telefonie er gebrekkig zijn. Voor mobiele aanbieders als Deutsche Telecom, die al aanwezig zijn in landen als Tsjechië en Hongarije, liggen daar goede kansen om een sterke positie in te nemen in deze markten.
Om de mobiele adoptie in de CEE-landen te versnellen is volgens Forrester concurrentie bevorderende wetgeving nodig. Verder moeten mobiele operators hun portfolio’s verbreden met diensten als mobiele chat en instant messaging.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in