MarketingRSLT Summerschool: gevaar van strengere cookiewetgeving
Privacyrecht advocaten Hester de Vries en Nicole Wolters Ruckert van advocatenkantoor Kennedy Van der Laan zullen tijdens de MarketingRSLT Summerschool de haken en ogen behandelen van online behavioural advertising en stilstaan bij de consequenties van de nieuwe regelgeving voor de praktijk.
Behavioral advertising aan banden
Online behavioural advertising is het vastleggen van surfgedrag door middel van cookies om hiermee gerichte boodschappen richting bezoekers van websites te kunnen sturen. In juni 2011 heeft de Tweede Kamer een wetsvoorstel aangenomen dat leidt tot verscherping van de regelgeving over online behavioral advertising in Nederland. De Eerste Kamer zal zich nog buigen over de vraag of zij de voorgestelde wijziging van de Telecommunicatiewet inhoudelijk gaan behandelen maar als ze dit besluiten, kan dit niet zonder gevolgen blijven voor de huidige voorgestelde regeling. De regels voor het gebruik van cookies voor online behavioral advertising zullen dan veel strenger worden, zelfs strenger dan de Europese regelgeving voorschrijft. De DDMA en de andere partijen uit de zogenaamde cookiecoalitie hebben al opgeroepen in een brief tot de Eerste Kamer (pdf) om de voorgestelde regeling te heroverwegen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
Cookie erbij?
Het plaatsen van een cookie en het opslaan van een cookie door surfgedrag is vanwege diverse privacyredenen niet onomstreden. Mede omdat een websitebezoeker zich niet altijd bewust is van het feit dat er een cookie dan wel meerdere cookies worden achtergelaten. De websitebezoeker is zich, bij een simpel bezoek aan een website, al helemaal niet bewust welke verschillende partijen er allemaal cookies achterlaten op zijn computer. De voorgestelde wetgeving streeft ernaar dat die transparantie er wel zal komen. Voordat een cookie kan worden geplaatst, zal de website zijn toestemming moeten geven tot het plaatsen. Die toestemming zal zich ook moeten richten op het mogelijk later ‘uitlezen’ van de surfdata opgeslagen in de cookie. De websitebezoeker moet, in ieder geval, worden geïnformeerd over de doeleinden waarvoor de cookie wordt geplaatst dan wel waarvoor de cookie wordt uitgelezen.
Voor veel websites zal dit betekenen dat de bezoekers minimaal eenmalig, maar veelal meerdere keren hun toestemming moeten geven voor het plaatsen dan wel uitlezen van cookies. Dit zal niet alleen het surfgedrag hinderen maar zal er hoogstwaarschijnlijk ook voor zorgen dat bezoekers snel naar een andere site zullen surfen (waar ze waarschijnlijk met hetzelfde worden geconfronteerd). Voor bijvoorbeeld nieuwssites, die vaak diverse advertenties bevatten, zal moeten worden bekeken in hoeverre binnen de wetgeving kan worden volstaan met een eenmalige toestemming voor alle cookies die door middel van advertenties worden geplaatst, dan wel dat iedere individuele adverteerder of het desbetreffende advertentienetwerk apart een cookie-aanvraag moet doen aan de bezoeker. In het laatste geval zal er in veel gevallen vele malen toestemming gevraagd moeten worden. De huidige opzet van dergelijke sites is dan bijna onhoudbaar.
Worstelen
Waar de online wereld op dit moment mee worstelt, is niet alleen hoe om te gaan met de toestemmingsvereiste maar ook hoe moet worden omgegaan met de informatieplicht. Hoe moeten bezoekers worden gewaarschuwd? Als dit gebeurt door een pop-up, hoe zal er dan worden omgegaan met pop-up blokkers? Welke andere manieren zijn er, of moeten er komen om aan deze wetgeving van informatieplicht en toestemmingvragen te voldoen? Naast deze vragen is misschien nog wel de belangrijkste verandering dat de verzamelde user data die gebruikt worden voor behavioural advertising in het nieuwe voorstel zullen worden vermoed persoonsgegevens te zijn en ook de verwerking wordt vermoed een verwerking van persoonsgegevens te zijn onderhavig aan de Wet op Bescherming Persoonsgegevens. Dus twee juridische regimes worden van toepassing: artikel 11.7a Telecommunicatiewet en de Wet bescherming persoonsgegevens.
Dit zal ongetwijfeld leiden tot een behoorlijk spanningsveld waarbinnen in de nabije toekomst nog de nodige juridische gevechten zullen worden beslecht. Op dit moment zal de Eerste Kamer eerst nog moeten gaan beslissen of deze wet er komt, maar mocht dit het geval zijn dan zijn de gevolgen voor de marketeer (nog) niet te overzien.
Hester de Vries en Nicole Wolters Ruckert geven tijdens de MarketingRSLT Summerschool op 31 augustus de workshop ‘Nieuwe regels en risico’s. Hier kun je je inschrijven.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid