Overslaan en naar de inhoud gaan

Is dat een gedachte?

De werkelijkheid iets mooier maken om te verleiden. Dat is de opdracht van reclame. Zijn daarin nog taboes? Ja, natuurlijk. De…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zo verschrikkelijk mooi gepresenteerd, dat je er helemaal warm en fuzzy van wordt. En daar zit hem nu net de kneep. Want reclame mag mooier maken, als de maker er zondermeer vanuit gaat dat de consument onwetend of ongeïnteresseerd is, dan gaat hij echt over de grens.

related partner content for mobile comes here

Wat is er aan de hand? Rabobank is één van de grotere huisbankiers van Wilmar . Wat is Wilmar nou weer? Dat is één van de grootste palmpitten leveranciers aan Fonterra. En dat is weer 's werelds grootste zuivelfabrikant die De Bank Met Ideeën graag in Australië voorziet van leden van de Raad van Advies aldaar. Fonterra, dus. Niet alleen de grootste zuivelfabrikant, maar via haar joint venture met Wilmar waarschijnlijk ook 's werelds grootste vernieler van tropisch regenwoud. Allereerst in Indonesië en nu is Afrika aan de beurt.
Op een schaal die gerust industrieel genoemd mag worden, wordt het regenwoud omgezet in palmpitplantages voor veevoer. Royaal gefinancierd door de Rabo.

Waar zit de pijn? Nou hier: aan de ene kant mooie praatjes over hoe goed ze wel niet zijn voor alles en iedereen, aan de andere kant de planeet slopen...

Brecht zei het al: "Erst kommt das Fressen und dann die Moral". Maar zijn we niet zover dat het Fressen en de Moral gelijktijdig kunnen, sterker, moeten komen om duurzaam te kunnen zijn? Is dat een gedachte? Is dat een idee?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in