Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument grijpt vaker naar echt vlees door hoge inflatie

De relatief dure vegetarische burgers en worstjes van Beyond Meat zijn door afgenomen koopkracht minder in trek.
The Beyond Burger
The Beyond Burger
© Shutterstock
The Beyond Burger
The Beyond Burger
© Shutterstock

De fabrikant van vleesvervangers Beyond Meat heeft last van de hoge inflatie. Nu de koopkracht van veel mensen snel achteruitgaat, zijn de relatief dure vegetarische burgers en worstjes van het Amerikaanse bedrijf minder in trek. Het bedrijf rekent dit boekjaar daarom op veel minder omzet dan eerder verwacht.

related partner content for mobile comes here

Groei afgeremd

In heel 2022 denkt Beyond Meat nu voor maximaal 520 miljoen dollar aan plantaardige alternatieven voor vlees te verkopen, 12 procent meer dan vorig jaar. Eerder rekende het bedrijf nog op een omzetgroei van 21 tot 33 procent.

Beurswaarde gehalveerd

Beyond Meat bestormde na zijn oprichting de markt met de belofte plantaardige burgers te maken die nauwelijks te onderscheiden zijn van hamburgers van rundvlees. Na zijn beursdebuut in New York drie jaar geleden schoot het aandeel omhoog. Maar sinds de jaarwisseling is het bedrijf, dat nog fors verlieslatend is, de helft minder waard geworden op de beurs.

Felle concurrentie in het vegaschap

Topman Ethan Brown ziet consumenten door ‘inflatiedruk’ voor andere bronnen van eiwitten kiezen dan de producten van Beyond Meat. Met het oog op de prijzen zouden ze bijvoorbeeld weer vlees kopen. Daarnaast moet het merk fel concurreren met andere vegetarische burgers in de supermarktschappen. Zo voert voedingsmiddelenconcern Nestlé het vleesvervangersmerk Garden Gourmet. Unilever breidde uit op de markt door de Vegetarische Slager te kopen en de Braziliaanse vleesverwerker JBS lijfde vorig jaar de Nederlandse maker van vleesvervangers Vivera in.

Brown belooft in een toelichting op de kwartaalcijfers ingrepen die vleesvervangers van Beyond Meat even goedkoop maken als echt vlees. Om kosten te besparen moet onder andere 4 procent van het personeel vertrekken.

Hoge marketing- en innovatiekosten

Beyond Meat leed een verlies van 97,1 miljoen dollar, onder andere doordat het enkele slecht verkopende producten uit zijn assortiment schrapte. Daarnaast was het bedrijf fors meer geld kwijt aan zaken als marketing en de ontwikkeling van nieuwe producten.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in