Overslaan en naar de inhoud gaan

AFM verlangt van ondernemingen een echt ‘eigen verhaal’

Ook wil zij in de financiële verslaggeving transparante bestuurdersbeloningen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De kwaliteit van financiële verslaggeving neemt stap voor stap toe, maar kan verder worden verbeterd. Beleggers hebben meer behoefte aan relevante en vergelijkbare informatie en het ‘eigen verhaal’ van de onderneming als toelichting bij de jaarrekening. Dat blijkt uit onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

related partner content for mobile comes here

De AFM heeft heeft dit jaar vier thematische onderzoeken gedaan naar de financiële verslaggeving over 2013. Deze zijn gebundeld in het rapport . Daarbij ging de aandacht uit naar de toelichtingen in de jaarrekening, de toelichting op bestuurdersbeloningen, de naleving van de verslaggevingsregels over pensioenen en de risicoparagraaf.

Beleggers

Bestuurder Gerben Everts van de AFM: ‘Beleggers willen tijdige, relevante en betrouwbare informatie over beursgenoteerde ondernemingen. Dit is een belangrijke voorwaarde voor het vertrouwen in het functioneren van financiële markten en het verminderen van kapitaalkosten. Relevante en vergelijkbare financiële informatie in combinatie met een echt ‘eigen verhaal’ van een onderneming in de toelichting bij de financiële verslaggeving moet leidend zijn.

Ondernemingen en hun accountants zijn steeds vertrouwder met de toepassing van IFRS en de kwaliteit van de financiële verslaggeving is op onderdelen verder verbeterd. Dat is positief. Maar gebleken is dat beleggers nog steeds niet altijd de informatie krijgen die ze naar onze mening echt nodig hebben. Ondernemingen en accountants moeten kritischer worden. Een gerechtvaardigd duurzaam herstel van vertrouwen komt niet vanzelf.’

Ondergesneeuwd ‘eigen verhaal’

Wereldwijd is steeds meer aandacht voor de eenvoud, leesbaarheid en toegankelijkheid van de financiële verslaggeving. Specifieke en relevante informatie over een onderneming is belangrijk, omdat beleggers hiermee beter onderbouwde beslissingen kunnen nemen. Bij het opstellen van hun ‘eigen verhaal’ valt voor ondernemingen echter nog veel te winnen. Het opstellen of toetsen van een financieel verslag als ware het een ‘compliance document’ voldoet niet. Het eigen verhaal van de onderneming lijkt ondergesneeuwd door het één op één volgen van een checklist en/of een voorbeeldjaarrekening.

Bestuurdersbeloningen

Het maatschappelijk debat over de beloning van bestuurders houdt aan. De toelichting op de beloning van managers op sleutelposities is een relevante bron van informatie voor beslissingen van beleggers en toezichthouders.

De AFM heeft dit jaar bij 119 beursgenoteerde ondernemingen onderzoek gedaan naar de toelichting op bestuurdersbeloningen in de jaarrekening 2013. Te veel toelichtingen over bestuurdersbeloningen zijn onvoldoende transparant. Afhankelijk van de beloningscomponent worden de werkelijke kosten niet toegelicht door 7 procent tot 39 procent van de ondernemingen. Bij nog eens een kwart tot een derde van de ondernemingen is niet duidelijk of de werkelijke kosten of andere bedragen zijn toegelicht.

Bonus

De beloningsstructuur is over het algemeen redelijk beschreven, maar het is vaak onduidelijk of de doelstellingen voor de bonus zijn behaald. Twee derde van de ondernemingen vermeldt niet of de gestelde doelen zijn behaald. De AFM vindt dat ondernemingen deze verplichte toelichting in de financiële verslaggeving moeten verstrekken. Bovendien is de informatie over beloningen niet gemakkelijk vindbaar. Vrijwel alle ondernemingen nemen verspreid over de financiële verslaggeving informatie op over de beloning.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in