Overslaan en naar de inhoud gaan

Adverteerders hekelen beslissing EC kinderreclame

Afgevaardigden in Brussel van Europese adverteerders hebben met ongeloof gereageerd op het besluit van de Europese Commissie om een klacht…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De klacht stamt uit 1997 en ging om een commercial van een Deens reclamebureau voor Action Man (speelgoed van Hasbro). Het verzoek om de commercial op de Zweedse zender TV4 te vertonen, werd geweigerd vanwege de Zweedse ban op tv-reclame voor kinderen. De TIE dienden een klacht in, omdat dit tegen de Europese ´reclamevrijheid´ en concurrentie zou zijn. Die klacht heeft de EC nu naast zich neergelegd.

related partner content for mobile comes here

EACA, de European Association of Communications Agencies, is nu kwaad en vindt de beslissing ´buiten proporties´. ´Met deze draconische maatregelen gaat men voorbij aan de wereld waarin kinderen tegenwoordig leven. Ze zijn er aan gewend omringd te zijn door commerciële boodschappen´, claimt de EACA.
Volgens de reclameassociatie heeft de zelfregulering inzake kinderreclame in Europa effect. ´In 24 Europese landen werden tot nu toe slechts 470 klachten omtrent kinderreclame in álle media ontvangen, aldus de EACA.
Welk effect de beslissing van de EC heeft op andere reclame gericht op kinderen, is niet bekend.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in