Overslaan en naar de inhoud gaan

Organisaties kunnen klagende klanten niet tevreden stellen

Uit onderzoek onder 87 Nederlandse en Belgische organisaties in mei/juni 2003 blijkt dat managers de kwaliteit van hun klachtenmanagement…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Maar liefst de helft van alle organisaties denkt dat klanten niet tevreden zijn met de performance van hun klachtenmanagement, terwijl 60 procent van de bedrijven het wel als ‘zeer belangrijk’ kwalificeert. Dat is de uitkomst van de Nationale KlachtenMonitor Managers 2003 die deze week verschijnt. Het onderzoek is verricht door Seven Nederland en Integron.

related partner content for mobile comes here

Over het algemeen geldt dat organisaties wat betreft klachtenmanagement het ‘proces’ (registreren, afhandelen, monitoren en analyseren van klachten) het meest belangrijk vinden en dat ze het minste belang hechten aan de ‘structuur’ (onderscheidingsvermogen naar soort klanten en klacht, reactie op klachten die te lang blijven liggen en samenwerking tussen afdelingen bij het afhandelen van klachten). In hun beleving presteren ze qua ‘structuur’ het minst goed en het beste qua ‘middelen’ (systemen, training) en ‘proces’, hoewel de score nog altijd ‘matig’ is.

Een van de opvallendste discrepanties in het onderzoek tussen ‘ervaring’ (hoe goed doen we het?) en ‘belang’ (hoe belangrijk vinden we het?) zit in de succesfactor ‘leren’. Leren valt of staat met het kunnen omzetten van klachten in verbeteringen. Ofschoon de wil er wel is schiet de registratie en analyse van klachten vaak tekort, waardoor verbeteringen niet goed kunnen worden ingezet en oorzaken van klachten ook niet worden teruggekoppeld.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in