Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat te doen als 89 pct van alle reclame niet gezien wordt: rammen of stoppen?

89 procent van alle reclame in de UK wordt niet gezien en in Nederland zal dit niet veel beter zijn. Wat is het devies: blijven rammen of…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is, kort en bot samengevat, de vraag die Etcetera’s Dick van der Lecq voorlegt aan Willem van der Schoot van Lemz in het derde deel van de serie Tweegesprekken in Adformatie magazine van deze week.

related partner content for mobile comes here

Letterlijk zegt Van der Lecq in het stuk: ‘In Cannes memoreerde Dave Trott [voormalig chairman en ECD van The Gate London en schrijver van het boek ‘Predatory Thinking: A Masterclass in Out-Thinking the Competition’]- een onderzoek waaruit blijkt dat 89 procent van alle reclame in de UK niet wordt waargenomen; 3 procent wordt positief waargenomen en 7 procent negatief. (..) ik maak me zorgen over die 89 procent. Het voelt alsof we echt een paardenmiddel  nodig hebben om het tij te keren.’

Van der Lecq haalt vervolgens Byron Sharp erbij, die in zijn boek How Brands Grow stelt dat loyaliteit van mensen aan een product of merk nooit groter is dan 20 procent. En dat je, om tot groei te komen, je niet op die 20 procent moet richten, maar op de 80 procent die zich geen bal interesseert voor jouw product of merk. Van der Lecq: ‘Hij is een beetje van de gestampte pot, en zegt: je moet mental available zijn en elke dag een reminder sturen: “denk aan mij!”.’

En hij vraagt aan Van der Schoot: ‘Moeten we nu de subtiele wegen bewandelen of die van de gestampte pot, de herhaling en het bereik?’

Van der Schoot is resoluut: ‘Dat is echt de doodlopende weg. Wat houdt mensen bezig? Ik denk dat we die vraag moeten stellen, en dan: wat kan het merk bieden? Reclame is dan een vrij onbelangrijk middel in het geheel. Hoe harder je duwt met onbelangrijke middelen, hoe meer het tegen je gaat werken. (..) Als 89 procent van de reclame niet gezien wordt, laten we er dan ook een beetje mee stoppen.’

Wat vinden jullie: gestampte pot of (een beetje) stoppen?

Lees het volledige interview in .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in