Overslaan en naar de inhoud gaan

Wal-Mart gelooft niet in differentiatie

Een van de boodschappen op het ECR-congres dat vorige week in Parijs gehouden werd, is dat supermarktketens moeten zich richten op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tijdens de tweede dag van het ECR-congres interviewde de Ierse retailer van SuperQuinn, Sir Feargall Quinn, de captains of industry Bruno Bich van pennenfabrikant BIC, en Wal-Mart CEO Lee Scott. Het gesprek ging onder andere over het ontwikkelen van betere marketingstrategieën op basis van datagegevens, waardoor je de doelgroep kunt segmenteren en daardoor een individuele benadering mogelijk maakt, en het aanbod van je producten daarop kunt richten. In de commodities zal moeten worden geschrapt, de klant heeft niets aan een schap met 165 soorten maandverband, of 80 soorten doucheschuim.

related partner content for mobile comes here

Lee Scott echter gelooft niet in differentiatie van producten, niet voor zijn klanten in elk geval: ‘Wal-Mart communiceert het liefste op de winkelvloer, met een breed assortiment voor weinig. Dat is onze kerntaak. Ik geloof qua differentiatie alleen in betere service en koopgemak. Wal-Mart hoeft ook geen klantenkaart. We houden toch wel van de klant, en we willen de prijzen laag houden. Bedenk dat onze klanten heel erg verschillen van de Europese consument. 20 Procent van onze klanten komt binnen met een loonzakje, en heeft niet eens een bankrekening. De omzet van onze duurdere producten hangt dan ook af van het moment dat er salaris uitbetaald wordt.’

Sjoerd Schaafsma, VP Customer Development Europe bij Unilever, hield een seminar over succesvolle productintroducties en stond even stil bij deze uitspraken. Hij denkt dat het model van Wal-Mart prima werkt voor Wal-Mart, maar dat Europese retailers de Amerikanen hierin niet moeten volgen. Schaafsma: ‘Het model van Lee Scott, massamarketing, lage prijzen en massaverkoop, werkt voor hem, maar dat geldt niet voor anderen, die moeten segmenteren. We weten op dit moment wel wat de klanten kopen, maar niet waarom ze het kopen. Klanten doen verschillende dingen in verschillende winkels. Ze zijn al aan het segmenteren, maar in een andere graad. En als een marketeer niet weet waar een keuze voor een bepaalde winkel op gebaseerd is, dan kan hij ook niet weten hoe de keuze voor een bepaald merk wordt gemaakt. Consumenten zullen dus niet meer in groepen benaderd moeten worden, maar hun verschillende behoeftes moeten worden geclusterd in winkels. Daarnaast moeten winkels de consument tegemoet komen in hun koopgedrag op verschillende momenten.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in