Overslaan en naar de inhoud gaan

Verbazing over uitspraak in zaak AH-Unilever

De overwinning van Albert Heijn in de rechtszaak tegen Unilever over de huismerken van het supermarktconcern, heeft in de branche over het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het is een zwarte dag voor fabrikanten van A-merken, vindt supermarktdeskundige Gerard Rutte. Bas Kist van merkenbureau Shield Mark oordeelt dat A-merken wel heel makkelijk nagemaakt kunnen worden. Retailanalist Bert Keizer (Cap Gemini) vindt dat Albert Heijn zelf steeds meer een merk wordt waardoor er druk komt op andere merken.

related partner content for mobile comes here

Unilever vindt dat Albert Heijn met dertien producten van zijn huismerk inbreuk maakt op het merkenrecht, omdat ze te veel lijken op de eigen producten. De rechter stelde Unilever in twee gevallen in het gelijk. Voor elf andere artikelen ging Albert Heijn vrijuit.

‘Dat Albert Heijn zomaar A-merken kan kopiëren leidt tot verwarring bij de consument', vindt Rutte. Hij denkt dat de relatie tussen supermarkten en A-merkfabrikanten naar aanleiding van de uitspraak verder zal verharden. ‘Waar blijf je met je merk als een supermarkt het ongestraft kan namaken. De macht van de supermarkten groeit hierdoor sterk.'

Kist van Shield Mark noemt de uitspraak van de rechter ‘in het algemeen een nederlaag voor het A-merk'. ‘Fabrikanten steken miljoenen euro's in de ontwikkeling en marketing van nieuwe producten. Nu kunnen anderen heel dicht in de buurt van zo'n product komen (ANP).'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in