Overslaan en naar de inhoud gaan

De zoete smaak van uitstel

Moeten wachten op een product dat we hebben uitgekozen, vergroot het uiteindelijke plezier dat we eraan beleven. Maar dan wel onder…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uitstel van consumptie heeft een positief effect op de mate waarin een koper geniet van zijn aankoop, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Maar dat geldt alleen voor ‘plezierige producten’; wie iets gekocht heeft dat geen onverdeeld prettige associaties oproept, zal dat product nog minder gaan waarderen wanneer hij er een tijdje op heeft moeten wachten. Bij het uitstel speelt trouwens ook de verbeelding een belangrijke, temperende rol. Uit hetzelfde onderzoek komt namelijk naar voren dat naarmate een ‘prettig’ product een levendiger beeld oproept bij de consument, deze er uiteindelijk wat minder plezier aan beleeft. En bij ‘onprettige’ producten is het negatieve gevoel na uitstel ook iets minder groot wanneer er een levendige voorstelling van zaken meespeelt.

related partner content for mobile comes here

Overigens blijken consumenten zich niet of nauwelijks bewust te zijn van het plezierverhogend effect van uitstel van consumptie. Hun perceptie wordt vooral gekleurd door de negatieve beleving van het wachten op zich. Een grotere bereidheid om een volgende keer weer te wachten zit er dus meestal niet in.

Bron: Journal of Consumer Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in