De zoete smaak van uitstel
Uitstel van consumptie heeft een positief effect op de mate waarin een koper geniet van zijn aankoop, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek. Maar dat geldt alleen voor ‘plezierige producten’; wie iets gekocht heeft dat geen onverdeeld prettige associaties oproept, zal dat product nog minder gaan waarderen wanneer hij er een tijdje op heeft moeten wachten. Bij het uitstel speelt trouwens ook de verbeelding een belangrijke, temperende rol. Uit hetzelfde onderzoek komt namelijk naar voren dat naarmate een ‘prettig’ product een levendiger beeld oproept bij de consument, deze er uiteindelijk wat minder plezier aan beleeft. En bij ‘onprettige’ producten is het negatieve gevoel na uitstel ook iets minder groot wanneer er een levendige voorstelling van zaken meespeelt.
Overigens blijken consumenten zich niet of nauwelijks bewust te zijn van het plezierverhogend effect van uitstel van consumptie. Hun perceptie wordt vooral gekleurd door de negatieve beleving van het wachten op zich. Een grotere bereidheid om een volgende keer weer te wachten zit er dus meestal niet in.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaBron: Journal of Consumer Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid