Overslaan en naar de inhoud gaan

'Gemiddelde homo is helemaal geen grootverdiener'

’Het is een misvatting dat homo's verschrikkelijk veel verdienen. De gaymarketeers denken daarmee het kip met de gouden eieren te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Doms is maandag 25 april een van de sprekers op het Gaymarketing Seminar in de Amsterdam RAI. Op dat seminar komen onder andere enkele succesverhalen aan de orde van merken die zich in hun marketingstrategie al richten op de gays en lesbiennes. Gays zijn volgens Doms wel vaak trendsettend, maar komen niet met vette salarissen thuis.

related partner content for mobile comes here

Het congres is onderdeel van de Rainbow Experience, het homo- en lesbiennes evenement, dat van vrijdag tot en met maandag 25 april in de RAI wordt gehouden. De gayscène - naar schatting 1 miljoen mensen groot - wordt aangekondigd als een 'koopkrachtige en trendsettende doelgroep waar geld aan te verdienen valt'. Omdat veel homostellen doorgaans geen kinderen hebben, maar wel een dubbel inkomen, zouden ze veel meer te besteden hebben, volgens onder anderen hoofdredacteur Henk Krol van de Gay Krant.

Volgens Nederlandse cijfers daarover valt dat echter tegen. Uit onderzoek van de gay-glossie Squeeze en Gay.nl blijkt dat de meeste homomannen het gemiddelde jaarinkomen van de Nederlandse man niet bereiken.
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ligt het gemiddelde bruto jaarinkomen van mannen op 37.000 euro. ‘Dat inkomen is berekend over 2002 en betreft alle mannen ongeacht de leeftijd, die gedurende het gehele jaar een inkomen ontvingen’, aldus het CBS. De meeste homo's komen niet boven de 30.000 euro bruto per jaar, zo blijkt uit de cijfers van Squeeze en Gay.nl.

Het blad constateerde vorig najaar op basis van onderzoek onder 4500 gays dat bijna 38 procent een gemiddeld jaarinkomen heeft tot 20.000 euro bruto en dat 30 procent thuiskomt met een inkomen dat ligt tussen de 20.000 en 30.000 euro per jaar. Bijna 20 procent moet het doen met een bedrag tussen de 30.000 en 40.000 euro en 9 procent verdient jaarlijks tussen de 40.000 en 60.000 euro bruto.

Ook in een artikel in de Economische Statische Berichten (ESB) wordt in 2002 al geconstateerd dat pas afgestudeerde hoger opgeleide homo's gemiddeld 3 procent minder verdienen dan heteroseksuele mannen. Wel staat vast dat veel homostellen door het leven gaan zonder kinderen en daardoor andere keuzes maken. ‘Zij hoeven niet met het gezin naar de camping in Frankrijk en kiezen dan sneller voor een exotische vakantie of een rondreis door China’, aldus Doms.

Krol blijft er bij dat homo's toch ‘erg goed verdienen’. ‘Dat blijkt ook uit allerlei internationale onderzoeken, zegt hij. ‘Daarom zijn ze als groep ook interessant voor het lanceren van een nieuw product. Ze zijn gevoelig voor nieuwe dingen, omarmen het of straffen het genadeloos af’, weet Krol. Zo zegt hij dat het merk Perrier groot geworden is, omdat de gays het massaal gingen drinken. Daarna is het ook opgepakt door het grote publiek en werd Perrier een trendy watermerk.

De bezoekersaantallen van de Rainbow Experience zijn overigens tegengevallen; de RAI verwachtte zo’n 20.000 bezoekers, maar dat waren er tot nu toe slechts 3500. Volgens een woordvoerder speelde het mooie weer hen parten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in