Overslaan en naar de inhoud gaan

“Supermarktwinkels worden merken

Supermarktwinkels gaan de rol van merken overnemen. Huismerken van deze supermarktketen verdringen de A-merken van fabrikanten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt directeur van het Food Service Instituut Nederland Jan Willem Grievink die denkt dat deze ontwikkeling zich de komende jaren zal voortzetten. Hij presenteert vandaag de resultaten van zijn studie naar veranderingen in de levensmiddelenbranche in West-Europa, op het Vierde Nationaal Congres Voedingsmiddelenindustrie in Leiden.

related partner content for mobile comes here

‘Consumenten hechten meer waarde aan de winkels waar ze hun boodschappen doen dan aan de merkfabrikanten', zegt Grievink. ‘Ze zijn niet langer van plan extra te betalen voor de marketingkosten van merkfabrikanten', citeert de onderzoeker Albert Heijn-baas Dick Boer. De A-merken weten zich nauwelijks nog te onderscheiden.
De fabrikanten hebben te weinig aan innovatie gedaan en de producenten van merkloze artikelen konden fors inlopen. Er zijn nauwelijks nog kwaliteitsverschillen tussen A-merken en huismerken. Bovendien kunnen de winkels goedkoper zijn, omdat ze geen reclame hoeven te maken voor afzonderlijke artikelen. A-merken mogen volgens Grievink niet meer dan 15 procent duurder zijn. ‘Dat is nog geloofwaardig als kwaliteitsonderscheid van een goed product. Het voorheen gangbare 35 procent prijsverschil kan echt niet meer.'

Een symptoom in deze ontwikkeling is volgens Grievink het
juridisch conflict tussen AH en Unilever (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in