“Supermarktwinkels worden merken


Dat zegt directeur van het Food Service Instituut Nederland Jan Willem Grievink die denkt dat deze ontwikkeling zich de komende jaren zal voortzetten. Hij presenteert vandaag de resultaten van zijn studie naar veranderingen in de levensmiddelenbranche in West-Europa, op het Vierde Nationaal Congres Voedingsmiddelenindustrie in Leiden.
‘Consumenten hechten meer waarde aan de winkels waar ze hun boodschappen doen dan aan de merkfabrikanten', zegt Grievink. ‘Ze zijn niet langer van plan extra te betalen voor de marketingkosten van merkfabrikanten', citeert de onderzoeker Albert Heijn-baas Dick Boer. De A-merken weten zich nauwelijks nog te onderscheiden.
De fabrikanten hebben te weinig aan innovatie gedaan en de producenten van merkloze artikelen konden fors inlopen. Er zijn nauwelijks nog kwaliteitsverschillen tussen A-merken en huismerken. Bovendien kunnen de winkels goedkoper zijn, omdat ze geen reclame hoeven te maken voor afzonderlijke artikelen. A-merken mogen volgens Grievink niet meer dan 15 procent duurder zijn. ‘Dat is nog geloofwaardig als kwaliteitsonderscheid van een goed product. Het voorheen gangbare 35 procent prijsverschil kan echt niet meer.'
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Een symptoom in deze ontwikkeling is volgens Grievink het
juridisch conflict tussen AH en Unilever (ANP).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid