Overslaan en naar de inhoud gaan

Vijf Europese retailers strijden voor prijsverlaging

Vijf Europese retailers, verenigd in de nieuwe inkooporganisatie Coopernic, gaan de strijd aan met multinationals als Unilever , Procter &…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De retailers hekelen de 'oligopolistische trend' waarbij drie of vier multinationals in sommige segmenten 80 procent van het aanbod in de supermarkten bepalen. Dat meldt Het Financieele Dagblad.
'We waren tot nu toe ieder een kleine speler op de markt', zegt Michel-Edouard Leclerc, topman van de gelijknamige Franse winkelketen. 'Maar met onze nieuwe organisatie vertegenwoordigen we 10 procent van de markt en zullen multinationals naar ons moeten luisteren.'

related partner content for mobile comes here

Leclerc nam het initiatief voor de oprichting van Coopernic, samen met de Italiaanse groep Conad, waar de Franse retailer al mee samenwerkt. De andere leden zijn Rewe uit Duitsland, Colruyt uit België en Coop uit Zwitserland. Andere retailers hebben al belangstelling getoond zich bij de groep aan te sluiten. 'We sluiten dat niet uit, maar we willen nu eerst met zijn vijven tot goede samenwerking komen', aldus Leclerc.

De drie grootste retailgroepen in Europa, Metro , Tesco en Carrefour , hebben samen 20% van de markt. Om in die strijd van giganten overeind te blijven als onafhankelijke distributeurs, is samenwerking noodzakelijk, zei Leclerc.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in