Vijf Europese retailers strijden voor prijsverlaging


De retailers hekelen de 'oligopolistische trend' waarbij drie of vier multinationals in sommige segmenten 80 procent van het aanbod in de supermarkten bepalen. Dat meldt Het Financieele Dagblad.
'We waren tot nu toe ieder een kleine speler op de markt', zegt Michel-Edouard Leclerc, topman van de gelijknamige Franse winkelketen. 'Maar met onze nieuwe organisatie vertegenwoordigen we 10 procent van de markt en zullen multinationals naar ons moeten luisteren.'
Leclerc nam het initiatief voor de oprichting van Coopernic, samen met de Italiaanse groep Conad, waar de Franse retailer al mee samenwerkt. De andere leden zijn Rewe uit Duitsland, Colruyt uit België en Coop uit Zwitserland. Andere retailers hebben al belangstelling getoond zich bij de groep aan te sluiten. 'We sluiten dat niet uit, maar we willen nu eerst met zijn vijven tot goede samenwerking komen', aldus Leclerc.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe drie grootste retailgroepen in Europa, Metro , Tesco en Carrefour , hebben samen 20% van de markt. Om in die strijd van giganten overeind te blijven als onafhankelijke distributeurs, is samenwerking noodzakelijk, zei Leclerc.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid