Overslaan en naar de inhoud gaan

Utrechtse media gaan rollend over straat

RTV Utrecht en huis-aan-huisblad DUIC vechten ruzie openlijk uit
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Onderlinge irritatie in de Utrechtse mediawereld die al enige tijd in kleinere kring hoorbaar is, wordt de laatste weken openlijk uitgevochten. Gisteren deelde RTV Utrecht (RTVu) een klap uit in het gezicht van De Utrechtse Internet Courant (DUIC) met de publicatie van een opmerkelijk bericht waarin wordt gesteld dat het nieuwe huis-aan-huisblad van DUIC ‘kampt met grote problemen’.

RTVu baseert haar conclusies op een eigen enquête en benaderde zelfs adverteerders van concurrent DUIC - waaronder de gemeente Utrecht - voor een reactie. In een bijbehorend video-item valt meteen de &;kleurende&; tone-of-voice en woordkeus op waarmee reporter Marc van Rossum DUIC wegzet.

Boemerang
Bij DUIC zijn ze des duivels over deze actie, al hadden ze ‘m wel kunnen zien aankomen na een aanval die DUIC-hoofdredacteur Michael Kroonbergs op 4 januari jongstleden lanceerde. In een blog (over de kat en de neus van Henk Westbroek en de auto van de vrouw van de RTVu-hoofdredacteur) steekt en vraagt hij zich af of hieraan jaarlijks ruim 7 ton subsidie van gemeente en provincie Utrecht moet worden besteed. Lokale politici roept hij op om in gesprek te gaan over de besteding van dit geld. 

Onvrede
En (subsidie)geld is waar alle onvrede om draait. De fanatieke initiatiefnemers van DUIC werken zich al enkele jaren een slag in de rondte om deze start-up tot een succes te maken. Qua populariteit slagen ze daar heel goed in (de internetkrant trekt steeds meer lezers en werkt sinds kort ook samen met NU.nl), maar financieel het hoofd boven water houden is een ander verhaal. En dan knaagt het dat een concurrent flinke subsidie krijgt.

Verhoudingen
DUIC-uitgeverver de in zijn ogen &;pure concurrentievervalsing&;. Maar hij benadrukte toen ook de goede verhoudingen in de Utrechtse mediawereld.

related partner content for mobile comes here

Daar lijkt nu toch een einde aan te komen. In een e-mail die RTVu-reporter Marc van Rossum op 8 februari jongstleden aan Daalhuisen stuurde, confronteert hij de DUIC-uitgever met een mini-peiling onder collega’s op de redactie waaruit de conclusie wordt getrokken dat “slechts 20,6% van de beoogde oplage wordt bezorgd”. Vervolgens wordt Daalhuisen gevraagd om hierop te reageren. In het bericht dat RTVu gisteren publiceerde wordt de conclusie dat het niet goed gaat met de bezorging van DUIC gebaseerd op een enquête onder het eigen RTVu-ledenpanel.

Geen commentaar
Gevraagd naar een reactie op de berichtgeving van RTVu laat Daalhuisen ons weten geen zin te hebben in het geven van repliek. “Omdat ik me niet wil verlagen tot deze bedenkelijke vorm van journalistiek van RTVu”, aldus Daalhuisen. Ook RTVu-reporter Marc van Rossum weigert opmerkelijk genoeg elke toelichting als hij gevraagd wordt naar zijn berichtgeving over de vermeende problemen bij DUIC. Voor een reactie verwijst Van Rossum nu naar een PR-dame van de omroep.

Piepen en kraken
Ondertussen blijft de lokale Utrechtse mediamarkt piepen en kraken onder de harde concurrentie op vooral de advertentiemarkt. Waar de bestedingen zoals overal teruglopen en/of verschuiven van traditionele naar nieuwe media. Particuliere initiatieven als DUIC en stadsmagazine Leven blijven het opnemen tegen RTVu en de onlangs ook met gemeentelijke subsidie gelanceerde Uitkrant.

Daarnaast vissen ook AD/UtrechtsNieuwsblad, verschillende huis-aan-huisbladen en Straatnieuws in dezelfde vijver.

Deze blog verscheen ook op de site van de

Foto Paul Ars (via Flickr)

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in