Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe kan een ziekenhuis zich onderscheiden?

Als ‘gastvrij’, ‘lief’, ‘innovatief’ of ‘sportief’?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Tekst: Robin de Ruiter*

related partner content for mobile comes here

Als gevolg van de marktwerking wordt binnen steeds meer zorginstellingen inhoud gegeven aan het begrip marketing.

Hoe versterk je de marktpositie van een ziekenhuis of zorginstelling in een snel veranderende omgeving? Hoe bouw je een sterk merk waarmee je met vertrouwen de toekomst in kan?

Het zijn cruciale vragen voor veel ziekenhuizen en andere zorginstellingen.

Ziekenhuizen leveren al jaren goede zorg, de dienstverlening en service is de laatste jaren sterk verbeterd, maar ze willen zich onderscheiden van andere aanbieders. Ze willen ervoor zorgen dat patiënten, medewerkers en zorgverzekeraars bewust voor hun ziekenhuis kiezen.

Hoe doe je dat? Het begint met een strategische positionering die relevant en onderscheidend is. Een positionering die betekenis geeft aan klanten en stakeholders.

Soms is het eenvoudig je te onderscheiden

Voor sommige specialistische centra, zoals het oogziekenhuis en een epileptisch centrum is dat relatief eenvoudig om een heldere en specialistische positionering te kiezen.

Voor de andere ‘gewone’ ziekenhuizen is het al een stuk lastiger.

Universitaire ziekenhuizen onderscheiden zich nog door de wetenschappelijke kennis en benadering.

Topklinische ziekenhuizen onderscheiden zich door hun opleidingsfunctie en specialiseren zich vaak op een aantal medische speerpunten. Vooral voor de andere (vaak kleinere) ziekenhuizen is het een zoektocht naar een onderscheidende en relevante positionering.

Waar kies je voor?

Kies je voor het meest gastvrije ziekenhuis, het meest innovatieve ziekenhuis of voor het liefste ziekenhuis?

Het St. Anna Ziekenhuis in Geldrop en Eindhoven staat al jaren bekend op het gebied van sport en bewegen. Dit is voortgekomen uit hun geschiedenis dat zij de voetballers van PSV en de hockeyers van het Nederlands team begeleiden. Is het toeval dat zij zich onderscheiden met sport?

NIMA Marketing in de Zorg is hier benieuwd naar en gaat daarom op dinsdag 8 maart langs bij TopSupport, het medisch sportgezondheidscentrum van het St. Anna Ziekenhuis. Wil je mee?

 

*Robin de Ruiter SMP is bestuurslid NIMA Marketing in de Zorg

Foto: Pixabay

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in