PR-strategie kabinet voor Oekraïne-referendum lekt uit, inclusief 12 pagina's Q&A
De communicatiestrategie van het kabinet voor het Oekraïne-referendum is in handen van RTL Nieuws gekomen en verraadt hoe de regering de nee-stemmers aan zijn kant probeert te krijgen
Enkele highlights:
Vacatures
Campagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuSenior PR & Communicatie Manager
Bobbery Amsterdam-Het om een gewoon handelsverdrag met een buurland van de EU: Oekraïne. Een stem voor het verdrag is goed voor onze economie want we krijgen toegang tot een markt van 45 miljoen mensen.
- Noem het geen Associatieakkoord, dat is veel te ingewikkeld en wordt niet begrepen. De voorlichters en ministers zullen spreken van de term 'samenwerkingsakkoord'.
RTL Nieuws wist ook de hand te leggen op de Q&A van 12 pagina’s over het referendum.
Daarin veel herhaling van antwoorden. Op de vraag wat er zou gebeuren als Nederland het verdrag definitief niet ratificeert' is de standaardreactie geformuleerd: ‘Deze eventuele situatie is onontgonnen terrein.’
Dit voorgekookte antwoord komt zeven keer voor op de 46 voorbereide vragen.
Steunzenders
Ook lekte een lijst uit met bekende opiniemakers en organisaties die ingezet kunnen worden voor de campagne. Ze worden 'steunzenders' genoemd. Onder hen Victoria Koblenko, oud-voetballer Evgeniy Levchenko, burgemeester van Hilversum Pieter Broertjes, Petra Stienen, publicist en Eerste Kamer-lid D66.
Foto: Victoria Koblenko op de barricades in Kiev, ANP Marielle van Uitert
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid