Thuiswinkel.org: ‘Internet blijft belangrijkste oriëntatiekanaal’


Bij 41 procent van de aankopen wordt vooraf op internet naar informatie gezocht. Dit blijkt uit de Multichannel Monitor 2010, een onderzoek van Thuiswinkel.org en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) , gedaan door Blauw Research. Dit medium is net als in 2009 het meest gebruikte oriëntatiekanaal.
Thuiswinkel.org en het HBD keken voor het tweede jaar hoe de Nederlandse consument de verschillende kanalen (winkel, internet, print, telefoon) gebruikt in het oriëntatie- en koopproces van ongeveer 30 productgroepen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe helft van de Nederlanders gebruikt internet regelmatig tot vaak als ze een product of dienst willen kopen. Een op de tien doet dit nooit. Reclamefolders en de website van de aanbieder worden bij ruim een vijfde van de aankopen bekeken. Bij een op de drie aankopen werden bezoeken aan winkels gebracht om informatie te vergaren. Internet wordt vooral gebruikt voor prijs- en productinformatie terwijl mensen in de winkel juist kijken of het product voldoet aan de persoonlijke wensen.
Het blijkt dat consumenten die zich alleen in een winkel oriënteren ook daadwerkelijk in een winkel hun producten kopen. De overstap naar een aanschaf via internet is nog beperkt. Van degenen die zich alleen op internet oriënteren, koopt 11 procent alsnog in een winkel. Consumenten willen dan het product daadwerkelijk kunnen zien. Ook de betalingszekerheid is voor een klein deel van de consumenten reden om naar een winkel te gaan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid