Arbeidsvoorwaarden belangrijkste informatie op recruitmentsite


Op de vraag: “Stel dat u een leuke vacature tegenkomt en u gaat naar de website van het bedrijf toe. Wat zou de belangrijkste reden zijn om alsnog niet te solliciteren?” gaf bijna 37 procent van de respondenten aan “het niet bieden van informatie over de arbeidsvoorwaarden”. 22 procent stelde dat “informatie over de sollicitatieprocedure” essentieel was. De derde reden (met iets minder dan 12 procent van de antwoorden): een lang sollicitatieformulier.
Digitaal-Werven onderzocht de wervingssites van 350 organisaties. Uit de resultaten blijkt dat slechts een kleine meerderheid van alle organisaties in Nederland op hun wervingssites een aparte sectie heeft over de arbeidsvoorwaarden, namelijk 54 procent. Nog veel minder organisaties, 33 procent, vermeldt op de website de sollicitatieprocedure. 'Het verbeteren van recruitmentsites is dus eigenlijk heel eenvoudig, door het bieden van informatie die al aanwezig is', aldus Bas van de Haterd, initatiefnemer van Digitaal-Werven.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBijna 8 procent gaf aan dat het ontbreken van een privacy verklaring een reden is om niet te solliciteren. Dit maakt de spoeling voor deze mensen wel erg dun aangezien uit onderzoek van Digitaal-Werven blijkt dat 75 procent van de bedrijven geen privacy verklaring op de website heeft, of hierin niets vermeld over hoe er wordt omgegaan met sollicitaties.
Verder geeft iets meer dan 1 procent van de respondenten aan dat de maatschappelijke standpunten van de werkgever doorslaggevend zijn of men wel of niet solliciteert, terwijl bijna 3 procent geeft aan dat ze hoe dan ook solliciteren, ongeacht de website van de potentiële werkgever.
De Multiscope Marktpeiler is in september uitgevoerd onder 1.000 respondenten, waarvan er 681 zijn meegenomen in de cijfers (overige gepensioneerd, WAO, etc).
Digitaal-Werven heeft 350 organisaties onderzocht op hun digitale sollicitatie-ervaring. Dat wil zeggen dat de wervingssites en het digitale deel van het sollicitatieproces is onderzocht. Hierbij is gekeken naar de aanwezige informatie op de website, de gebruiksvriendelijkheid van de site en ook is bij al deze organisaties gesolliciteerd.
Het complete rapport van Digitaal-Werven is gratis downloadbaar
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid