Overslaan en naar de inhoud gaan

Zo bevorder je switchgedrag

Afgelopen week zag ik via twitter iets nieuws voorbijkomen: de disloyalty card. Een soort klantenkaart die switchgedrag moet bevorderen.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Afgelopen week zag ik via twitter iets nieuws voorbijkomen: de disloyalty card. Een soort klantenkaart die switchgedrag moet bevorderen. Een enorme hit in Londen, en nu ook in de VS. Als eindredacteur van ben ik natuurlijk zeer benieuwd wat we hier nu weer van moeten denken.

related partner content for mobile comes here

De disloyalty card is een jaar geleden geïntroduceerd door de Engelse topbarista Gwilym Davies, de ultieme ambassadeur van de koffie. Het concept van de kaart is redelijk simpel: vergelijk het met een ouderwetse kroegentocht, . Concreet word je uitgedaagd om bij verschillende restaurants een espresso te drinken. Inmiddels is het concept ook in de VS opgepikt. Het aantal kaarten is beperkt en moet je helaas na je ronde langs deelnemende horecatenten weer inleveren. Bij inlevering maak je kans op een attentie. Bijvoorbeeld het jureren bij een heuse latte art competition of gewoon keiharde financiële benefits. Bij Davies zelf is de meest gekozen benefit: een door hem gemaakte koffie naar keuze.

Een goede fit
Nu ken ik veel bedrijven, zeker ook in de horeca, die deze open concurrentiestrijd niet aan zouden durven. Toch zijn er weldegelijk kansen voor hen. Als je jezelf echt onderscheidend kunt presenteren, krijg je het juiste type klant binnen. Die in zijn eigen peering group een hoop mond-tot-mondreclame genereert. En ja, er zullen klanten zijn die na de disloyalty card liever bij die concurrent hun koffie drinken. Maar, even tussen jou en mij, die leverden je waarschijnlijk toch de minste revenu op. Een goede fit tussen jouw bedrijf en je klanten is een belangrijke voorwaarde om vervolgens écht aan de slag te gaan met klantenbinding. En zo is de bal voor mij weer rond.

Deel je horecavoorbeelden
Het verbaasde mij trouwens om te lezen dat de participerende horecabazen aangeven dat hun leveranciers geen cent inleggen voor de actie. Ik vraag me af of er in Nederland cases zijn van creatieve marketingacties van horecaclubs. Iemand mooie voorbeelden? Ik verneem ze graag. Deel ze hier of via twitter: ">

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in