Het gele marketing geweld komt er weer aan.


Een van de beste voorbeelden van mulimediale retail marketing komt er weer aan: de 3 Dwaze Dagen. Slechts weinig mensen weten dat het idee 26 jaar geleden door het eigen personeel bedacht werd om een faillissement te voorkomen.
Begin jaren 80 stond Koninklijk Bijenkorf Beheer (KBB) er erg slecht voor. De economie zat in een dal en de Bijenkorf was in de ogen van consument te elitair. Er kwamen simpelweg te weinig klanten in de winkel.
Maar ook toen waren er al fans, die we tegenwoordig met een mooi woord “nett promotors” noemen. Een aantal bekende Nederlanders, onder wie Simon Carmiggelt en Harry Mulisch, werkten samen met het Bijenkorf personeel, radio, tv en andere pers. Gezamenlijk maakten zij de eerste Dwaze Dagen een succes met de slogan "de Bijenkorf moet blijven". En zij werden massaal gesteund door het Nederlandse publiek.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Het oorspronkelijke concept staat nog steeds overeind: speciaal ingekochte topartikelen worden tegen zeer lage prijzen verkocht en er worden elke dag nieuwe producten aangeboden.
Het is uitgegroeid tot een landelijk event waar de hebberigheid van vrouwen op de juiste manier opgewekt wordt, met name in de Amsterdamse vestiging waar het ’s ochtends om half acht al losbarst met een openingsshow. Om 8 uur gaan de deuren open en rent een bijna hysterische groep vrouwen naar binnen om snel hun vooraf uitgezochte artikelen te kopen en vervolgens naar de kassa te rennen om bij hun aankoop een Nespresso apparaat voor €29,95 te scoren. Want op=op.
Deze beelden komen ’s avonds voorbij in verschillende TV programma’s, waarmee een indrukwekkende hoeveelheid free publicity wordt gecreëerd.
Ieder jaar trekt de Bijenkorf haar on-line marketing activiteiten verder door. De gele boekjes verschijnen nu ook in je e-mail box, met speciale aanbiedingen die alleen on-line verkrijgbaar zijn. Dit jaar kun je ook alles volgen op Facebook en Twitter, waar je met en re-tweet game mooie prijzen kunt winnen. En met het on-line "dwaze rij spel" kun je het recht verdienen om als eerste naar binnen te gaan, met een winkeltegoed van €333.
Kortom: een fantastisch voorbeeld van een bedrijf dat een echte beleving weet te creëren, zowel on-line als offline. En daar direct veel omzet mee weet te genereren: behoort tot een van de grootste verkoopacties van Europa. Een oud-directielid van de Bijenkorf noemde het ooit “de Champions League van internationale retailacties”. En dat is het.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid