Overslaan en naar de inhoud gaan

CMC: ‘Taken omroepen scherp afbakenen’

Het CMC, Centrum voor Merk en Communicatie, gaat bij een mogelijke hervorming van het Nederlands omroepbestel uit van behoud van de ruimte…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

CMC ziet als voorwaarde dat de omgeving professioneel is en goed functioneert. ‘Gezag, kwaliteit, betrouwbaarheid en draagvlak zijn daarbij wezenlijke factoren.’ De lobbyclub is van mening dat die factoren de omgeving vormen waarbij commerciële communicatie het best tot zijn recht komt en dat zou in het belang zijn van het bestel, omdat zo uitzicht is op regelmatige en substantiële inkomsten uit reclame.

related partner content for mobile comes here

Een andere CMC-voorwaarde is dat er een scherpe en duidelijke afbakening komt van taken tussen het publieke bestel en de commerciële zenders. ‘Verstoring van het speelveld is niet in het belang van een der partijen in het geding.’

CMC ziet dat de publieke omroep voor de commerciële communicatie van belang blijft voor het bereiken van specifieke doelgroepen. De publieke omroep reclamevrij maken is geen optie en dat geldt voor de volle breedte van het medialandschap. Niet alleen voor tv dus. CMC: ‘Binnen het crossmediale landschap waar de omroepen acteren, zal dan wel rekening moeten houden met het belang van andere marktpartijen.’

Dit zijn de drie voorwaarden waar het omroepbestel volgens CMC aan zal moeten voldoen:
1. De taken van de omroepen dienen scherp te worden afgebakend;
2. Bij de afbakening van de taken binnen het Nederlands omroepbestel dient er sprake te zijn van een “level playing field” tussen alle omroepen;
3. De ruimte voor adverteerders binnen het omroepbestel blijft behouden over de volle breedte van het medialandschap, en voor alle omroepen toegankelijk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in