SRM: ‘Hi-communicatie misleidend’


Volgens de programmadirecteur van marcom-opleidingsinstituut SRM, Max Kohnstamm, communiceert aanbieder van mobiele diensten Hi niet helder over de manier waarop het kosten in rekening brengt. Hi heeft de manier van afrekenen sinds het begin van 2010 veranderd. Tot die tijd werden gesprekken per seconde afgerekend, nu wordt ‘per minuut afgerekend’.
In de praktijk betekent dat dat elke ‘aangebroken’ minuut, ook al is dat maar een seconde, in rekening wordt gebracht. Voor een gesprek van 61 seconden wordt twee minuten in rekening gebracht, een ‘gesprek’ van een seconde (verbreken van de verbinding bij voice mail) kost de beller een minuut.
Hoewel Kohnstamm voorrekent dat de afrekenmethode Hi 200 miljoen ‘nepomzet’ oplevert, heeft SRM geen principiële bezwaren tegen de manier van afrekenen, wél tegen het feit dat Hi er misleidend over communiceert. Op de site van Hi is te lezen: ‘Er geldt geen starttarief en de gesprekken worden per minuut afgerekend.’ Pas in een toelichting op de factuur, die als pdf te downloaden is, wordt volgens Kohnstamm helder gemaakt wat de afrekenmethode is.
Dat was voor SRM reden om een gerechtelijke procedure op te starten, die gezien kan worden als proefproces. Een parttime werknemer van SRM en Hi-abonnee begint de procedure, waarin KPN wordt beticht van ‘onrechtmatige daad door misleidende reclame’. De dagvaarding is gisteren verstuurd. Daarnaast dient SRM vandaag een klacht in bij de Reclamecodecommissie. Die klacht betreft niet alleen Hi, maar ook KPN en Vodafone.
Vodafone is volgens Kohnstamm sinds 6 september ook overgestapt op ‘smart pricing’. SRM beroept zich op artikel 8.2 van de Reclame Code, over ‘voor de gemiddelde consument onjuiste, onduidelijke of dubbelzinnige informatie’.
Meer in Adformatie van vandaag.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid