Overslaan en naar de inhoud gaan

SRM: ‘Hi-communicatie misleidend’

SRM vindt dat de communicatie van Hi over de manier van afrekenen misleidend is. SRM daagt Hi voor de rechter én dient een klacht in bij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de programmadirecteur van marcom-opleidingsinstituut SRM, Max Kohnstamm, communiceert aanbieder van mobiele diensten Hi niet helder over de manier waarop het kosten in rekening brengt. Hi heeft de manier van afrekenen sinds het begin van 2010 veranderd. Tot die tijd werden gesprekken per seconde afgerekend, nu wordt ‘per minuut afgerekend’.
In de praktijk betekent dat dat elke ‘aangebroken’ minuut, ook al is dat maar een seconde, in rekening wordt gebracht. Voor een gesprek van 61 seconden wordt twee minuten in rekening gebracht, een ‘gesprek’ van een seconde (verbreken van de verbinding bij voice mail) kost de beller een minuut.
Hoewel Kohnstamm voorrekent dat de afrekenmethode Hi 200 miljoen ‘nepomzet’ oplevert, heeft SRM geen principiële bezwaren tegen de manier van afrekenen, wél tegen het feit dat Hi er misleidend over communiceert. Op de site van Hi is te lezen: ‘Er geldt geen starttarief en de gesprekken worden per minuut afgerekend.’ Pas in een toelichting op de factuur, die als pdf te downloaden is, wordt volgens Kohnstamm helder gemaakt wat de afrekenmethode is.
Dat was voor SRM reden om een gerechtelijke procedure op te starten, die gezien kan worden als proefproces. Een parttime werknemer van SRM en Hi-abonnee begint de procedure, waarin KPN wordt beticht van ‘onrechtmatige daad door misleidende reclame’. De dagvaarding is gisteren verstuurd. Daarnaast dient SRM vandaag een klacht in bij de Reclamecodecommissie. Die klacht betreft niet alleen Hi, maar ook KPN en Vodafone.
Vodafone is volgens Kohnstamm sinds 6 september ook overgestapt op ‘smart pricing’. SRM beroept zich op artikel 8.2 van de Reclame Code, over ‘voor de gemiddelde consument onjuiste, onduidelijke of dubbelzinnige informatie’.

related partner content for mobile comes here

Meer in Adformatie van vandaag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in