Overslaan en naar de inhoud gaan

Klant trapt niet in imitatie

Supermarktklanten kopen niet snel producten, die qua uiterlijk en verpakking bijna regelrecht zijn geïmiteerd van een A-merk.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Fabrikanten van dergelijke producten denken vaak dat ze kunnen 'meeliften' op het succes van het A-merk, maar zo werkt het niet, zo blijkt uit onderzoek van sociaal psycholoog Femke van Horen van de Universiteit van Tilburg.

related partner content for mobile comes here

Volgens Van Horen werken subtiele imitaties, die verwijzen naar een succesvol onderdeel van het A-merk, veel beter. 'De klant herkent een rechtstreekse imitatie meteen, wordt er argwanend van en besluit het product niet te kopen. Een reep chocolade die net als Milka claimt gemaakt te zijn met "de versheid van Alpenmelk" roept juist positieve gevoelens op en verkoopt wel', zegt de psycholoog, die volgende week op haar onderzoek promoveert.

Van Horen liet een consumentenpanel van ruim vijfhonderd mensen en enkele honderden studenten allerlei onbekende producten zien. Sommige leken als twee druppels water op een bekend merk, andere hadden wel overeenkomsten maar waren toch duidelijk niet het bekende A-merk. Vrijwel iedereen herkende de copycat, het product dat zo exact mogelijk was nagemaakt, en zei het niet te zullen kopen. 'Klanten voelen zich er zelfs agressief door bejegend. Een copycat leek heel lang een slimme marketingtruc, maar is dat niet', aldus Van Horen.

De proefpersonen overwogen wel producten te kopen die een beetje op het A-merk leken, omdat ze daar wel vertrouwen in hadden. Daarbij maakt het volgens Van Horen wel verschil in welke supermarkt de klant boodschappen doet.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in