Overslaan en naar de inhoud gaan

Suffe producten: de parasol

In de serie 'Suffe Producten' in Tijdschrift voor Marketing (en nu ook op MolBlog) laat Reyn Jongenelen, creatief directeur van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In tegenstelling tot de paraplu (neutraal, altijd goed) heeft de parasol een imagoprobleem. Of nee, we zijn 'm gewoon vergeten. Bij een parasol denk je aan Dangerous Liaisons of mensen met een huidaandoening (Michael Jackson).
Als de zon genadeloos schijnt, zie je dan ook niemand met een parasol. Gothics of gekke Japanners daargelaten.

related partner content for mobile comes here

Schaduwaanbidders
Bij een overdosis zon wordt schaduw aantrekkelijker. Temperaturen van boven de 40 graden zijn niet uitzonderlijk in landen rond de Middellandse Zee.

Denk aan de overdekte markten of winkelcentra (met airco) waar je soms heen vlucht om maar even uit de hitte te zijn. Het overdekken van hele straten met een beweegbare zonwering (met zonnepanelen) zou in sommige streken een uitkomst zijn. De overkapping van de ArenA kan dicht bij regen maar natuurlijk ook bij felle zon. Ze deden 't al in het Colosseum.

Naast de bekende zonlovers zullen er dan ook steeds meer schaduwaanbidders komen. Scandinavië zal populairder worden. En waar 'bruin zijn' altijd voor 'gezond en succesvol' stond, gaat het in de toekomst wellicht door voor 'passief en onnadenkend'.

De anti-rimpelindustrie vaart er wel bij. Je zou zelf moeten kunnen uitmaken of je continu in de zon wil lopen of niet. Het zou prettig zijn als je naar die interessante Romeinse opgraving kunt zonder dat je scalp wordt geroosterd.

Design
Om de parasol tot een hype te maken zijn er een paar dingen nodig. Om te beginnen moet je ze laten zien. In modeshows, maar vooral gewoon op straat, op tv, gedragen door een celebrity (nee, niet Michael Jackson). Het probleem (plus de uitdaging) zit 'm ook in de uitvoering.

De ouderwetse parasol had randjes en kantjes. Erg onstoer. Een voordeel: het materiaal van een parasol hoeft niet waterdicht en rukwindbestendig te zijn. Het kan variëren van een krijtstreep stofje tot astronautencanvas. Een voorzichtige stap zou kunnen zijn, een gewone paraplu in 'Rain or Shine'-model.

Een paraplu die je ook als parasol kunt gebruiken, dus in een wat vrolijker uitvoering dan het standaard zwart. Simpel.

Eco
Of duurzaam: een boomtak met bladerkrans als natuurlijke zonwering, van The Bodyshop of De Tuinen. Of een gestileerde palmtak van aluminium met echte zijde ertussen. Mooi! En het kan een leuk straatbeeld opleveren: allemaal bewegende palmtakken door de Kalverstraat, als een oneindige optocht van parasolmieren. Inklappen kan door de gespreide 'nerven' van de palm weer naar beneden in de holle buis te trekken.

Voor degenen die ondanks de aangename schaduw toch graag een 'tan' willen (en voor ijverige sponsors) is er de parasol met diverse beschermingsfactoren, transparant (factor 10) of massief (sunblock). Misschien iets voor Delial of Ambre Solaire.

Stoelparasol
De parasol die je aan een stoel kunt klikken is ook een optie. Ideaal voor persoonlijke zon/schaduwregeling op het terras. Prima te sponsoren natuurlijk (Cool, Cooler, Cornetto) of een rode, stervormige stoelparasol voor Heineken.

Een uitvergroot bierviltje op een stok zou ook nog kunnen. Ondersteund door leuke zomeracties voor balkon- en tuingebruik.

Lekker de krant lezen op je balkon, zonder te veel zon en zo'n loodzware parasolvoet waar je je tenen aan stoot.

Om lekker in de schaduw te kunnen internetten, is een stoelparasol met ingebouwde Wifi onmisbaar. Bankje in het park, de 'Wifi-Sol' eraan en máken die Power Point. Ik heb er nu al zin in.

De parasol gewoon op je hoofd zetten zodat je je handen vrij hebt, kan natuurlijk ook. Inderdaad, dat is dan een sombrero. Ook niks mis mee, klapt alleen wat moeilijk in.

Beeld is van Pepijn Barnard/Art Associates

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in