Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: Consumenten denken niet dat banken in hun belang handelen

Slechts 29 procent van de West-Europeanen denkt dat de eigen bank hun belang voorop stelt. Zo onderzocht Forrester Research. Het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Slechts 29 procent van de West-Europeanen denkt dat de eigen bank hun belang voorop stelt. Zo . Het onderzoekbureau gebruikte hiervoor de customer advocacy scorecard.

related partner content for mobile comes here

Customer advocacy is hier hoe de consument de mate waarin de bank handelt uit klantvriendelijkheid of uit eigen belang, percipiëert.

Uit onderzoek onder 21.000 consumenten en 46 banken blijkt dat gemiddelde score onder Europese banken relatief stabiel blijft ten opzichte van voorgaande jaren, maar dat er grote nationale verschillen zijn.

Zo scoren Duitse banken het beste (net als vorig jaar) en scoren Britse banken gemiddeld het laagst (en dat was vorig jaar ook zo).
In Nederland maken de banken dit jaar een diepe val, van 35 procent vorig jaar naar 27 procent dit jaar. En dat is onder het Europese gemiddelde.

Dat komt volgens Forrester door de vele schandalen van de afgelopen periode. Fortis en Abn Amro is bekend, ING werd door de Consumentenbond bekritiseerd omdat de bank de rente verlaagde in een tijd dat spaarrentes juist omhoog gingen, en vergeet de woekerpolisaffaire niet.

Een goede customer advocacy-score telt: 60 procent van de respondenten die hun bank een voldoende geven op het vlak van customer advocacy, overweegt namelijk een nieuw product bij deze bank aan te schaffen, tegenover 40 procent van de consumenten die hun bank een onvoldoende geven

De enige bank die dit jaar een voldoende haalt, is Sparda-Banken in Duitsland.
Andere banken die hoge scores halen: ationwide Building Society (Groot Brittannië), Volksbanken Raiffeisenbanken (Duitsland), first direct (Groot Brittan-nië) en Bancaja (Spanje).

Vanessa Niemeyer, senior analist bij Forrester Research: 'De banken met een goede score houden de zaken simpel, opereren transparant, bouwen vertrouwen op en hebben een welwillende houding naar hun klanten toe.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in