Overslaan en naar de inhoud gaan

Sinterspam?

Klik nooit op een link in een spambericht, zei mijn grootmoeder al. Maar vandaag kon ik de verleiding niet weerstaan. Het bericht was…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Even later deed ik mee aan wat misschien wel de grootste opt-inlichterij van dit jaar is. Nota bene gesponsord door bekende adverteerders.

related partner content for mobile comes here

Maar het was zo'n leuk aanbod. Als deelnemer aan de Sinterklaasenquete maakte ik kans op 500 Euro Sinterklaas cadeaus, 100.000 pepernoten of het alfabet in chocoladeletters. De trekking van winnaars stond onder toezicht van een tot dusver respectabele vakgenoot. Vertrouwend op de invloed van negeerde ik de waarschuwing: "Met deelname aan deze enquête gaat u expliciet akkoord met de voorwaarden."

Dat had ik beter niet kunnen doen, want in valt te lezen dat mijn gegevens worden opgenomen in het First Impressions-bestand dat gebruikt wordt voor mail-reclame. Waarschijnlijk was ik volgens de criteria van spammarketing al drie keer argeloos een opt-in signaal gepasseerd. Maar ik had alleen maar oog voor die pepernoten van Bolletje.

Op elke volgende pagina van dit als enquete vermomde mail-pack lachte mij een nieuwe adverteerder toe. Veel bekende namen ook, die maar wat graag bereid waren mijn ziel en zaligheid te kopen voor een paar kruidnoten. In het kielzog van de Sint kwamen OHRA, Ziggo, Essent, Veilig Verkeer Nederland, het Oranjefonds, KPN, de Staatsloterij, Vara Gids, FNV, Proteq, Disney Club en het Diabetes Fonds met een vaag aanbod. En op vrijwel elke pagina mocht ik weer accoord gaan met die verrekte voorwaarden.

Wie bedenkt nou zo'n doortrapte sinterklaassurprise? Dat blijkt een oude bekende te zijn. First-Impressions () heeft ook sinds het bedrijf is overgenomen door De Telefoongids Holding niets van zijn zwarte pietenstreken verloren. Zes jaar geleden probeerde Merien ten Houten (oprichter van Ilse) al De Heus de pas af te snijden, maar toen was het stiekem verzamelen van mailadressen en het verzenden van ongewenste mail nog niet gereguleerd.

Nu is dat wel het geval, maar deze Sinterklaasenquete is schijnbaar toch toegestaan. Het mailadres herkende ik; dat is ooit door een spambot van een forum gehaald en in beland, die daar een lucratief handeltje als virtuele listbroker mee begon.

Inmiddels is zo'n spambot niet meer nodig om opt-in adressen te verzamelen. Een paar pepernoten volstaan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in