'Sites Levensverzekeraars niet interactief'


Met name op het gebied van interactie en directe transactiemogelijkheden, is de conclusie van managementadviesbureau DCE Consultants.
Dit bureau heeft dat de toegankelijkheid en functionaliteit van websites van de Nederlandse levensverzekeraars gemeten in de 'WebExcellence Benchmark Levensverzekeraars 2008'.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDBV, Interpolis en Avéro Achmea scoren het beste in de WebExcellence Benchmark Levensverzekeraars 2008. Vooral nieuwkomer DBV maakt indruk op de onderzoekers door een goede webergonomie en online transactiemogelijkheden, al beperken deze zich wel tot het bieden van hulp aan de klant om een product via derden af te sluiten.
De belangrijkste conclusies en gesignaleerde trends van de WebExcellence Benchmark Levensverzekeringenmarkt 2008 zijn:
- Op het gebied van interactie en transactie wordt laag tot zeer laag gescoord door levensverzekeraars. Van interactie via de website is nauwelijks sprake. Transactie beperkt zich tot het verwijzen naar derden waar een product kan worden afgesloten. Geen enkele levensverzekeraar biedt de mogelijkheid producten te laten afsluiten via internet;
- Er zijn veel mogelijkheden om klanten direct in contact te brengen met de levensverzekeraar en zodoende via internet een product af te sluiten. Dat is bij andere verzekeringsproducten ook mogelijk en zou goed toepasbaar zijn op de levensverzekeringenbranche;
- Websites van levensverzekeraars zijn vooral ingericht op het verstrekken van informatie. Toch ontbreekt het regelmatig aan doelgroepgerichte productinformatie. Ook nieuwsberichten en actualiteiten ontbreken vaak. Veelal is dit soort informatie gericht op mensen met veel vakinhoudelijke kennis.
Met betrekking tot het informeren van de klant over mogelijkheden met Banksparen, kan concurrentievoordeel worden behaald;
- Veel levensverzekeraars ontbreken op vergelijkingssites. Dit gaat ten koste van hun algemene bereikbaarheid;
- Qua meertaligheid blijven de websites van veel levensverzekeraars achter.
Een oorzaak voor het gebrek aan vooruitgang wat betreft de mogelijkheden voor het online afsluiten van levensverzekeringen kan volgens de onderzoekers zijn dat levensverzekeraars persoonlijk advies van intermediairs nog steeds belangrijk vinden.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid