Snapchat moet eenvoudiger en slimmer worden


De Snapchat-app is straks eenvoudiger te gebruiken en krijgt meer slimme functies. Die belofte doet ontwikkelaar Snap op zijn jaarlijkse conferentie in de Verenigde Staten. Het bedrijf presenteert ook vernieuwingen voor ontwikkelaars, waaronder een vijfde generatie augmented reality (AR)-bril waar apps voor te ontwikkelen zijn binnen Snapchat.
Adverteerders
Een grote verandering is dat de Snapchat-app qua ontwerp flink op de schop gaat. Het aantal tabbladen is in een testversie teruggebracht naar drie: chatten, foto's en filmpjes maken en Spotlight. Aparte tabbladen voor Maps (een kaart) en Stories (updates) moeten het veld ruimen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSHet Spotlight-tabblad blijft en dat is logisch, want het tabblad is belangrijk voor Snap. Adverteerders kunnen namelijk reclames inkopen in dit venster. Snap hoopt dat een vereenvoudigd appontwerp leidt tot enthousiastere gebruikers, en zo ook een hoger appgebruik. Dat zou boeiend zijn voor adverteerders, en Snap kunnen helpen om zijn advertentie-inkomsten te verhogen. Dat is hard nodig, want de advertentie-inkomsten groeien volgens de Snap-ceo (te) langzaam. Daarom werd begin september al aangekondigd dat het chatvenster met vrienden ook reclames gaat tonen.
Onlangs maakte Snap zijn advertentieplatform voor marketeers al gebruiksvriendelijker.
Eigen gezicht in advertenties
Tussen de vele vernieuwingen valt op dat Snap's AI-gegenereerde selfies de optie bieden om je gezicht te gebruiken voor 'gepersonaliseerde gesponsorde content en advertenties'. Die optie viel onder meer The Verge op. Wie de functie voor het eerst activeert, dient akkoord te gaan met de voorwaarden. Daarmee geef je toestemming voor het gebruik van je gezicht in reclames. De optie is uit te zetten, ook later via de instellingen. Snap zegt tegen The Verge dat adverteerders geen toegang hebben of krijgen tot je gezicht of andere bijbehorende data. Snap gebruikt de verzamelde informatie (gezichten) op dit moment ook niet voor reclames - al is er op papier dus ruimte om dit wél te doen.
Slimmere app
Voor de circa 850 miljoen maandelijkse Snapchat-gebruikers heeft Snap ook verbeteringen in petto. Denk aan een nieuwe lens waarmee gebruikers 'hun oudere zelf' kunnen zien, extra functies voor betalende Snapchat+ abonnees en een slimmere My AI-assistent. Die assistent kan voortaan meer problemen oplossen, claimt Snap. Denk aan het herkennen van planten, het vertalen van buitenlandse menukaarten en uitleggen van moeilijke verkeersborden. Dergelijke functies zijn overigens al langer mogelijk met AI-assistenten van onder meer Google en OpenAI.
Slimme bril
Naast allerlei app-updates presenteert Snap ook een nieuwe versie van zijn slimme bril, de Spectacles. Met zo'n bril op zie je de echte wereld door de brilglazen, waarbij camera's en andere foefjes het mogelijk maken om virtuele objecten en effecten in je gezichtsveld te projecteren. De nieuwe Spectacles 5 doen dat sneller, beter en werken langer op een accubeurt, belooft Snap.

Maar je kunt de slimme bril niet kopen. Snap gaat 'm vooralsnog namelijk alleen leasen aan geselecteerde ontwikkelaars, die ruim duizend euro per bril per jaar aan Snap moeten betalen. Het bedrijf wil namelijk meer app-toepassingen voor de slimme bril laten ontwikkelen, zodat het nut voor consumenten toeneemt. Of Snap het lompe ontwerp van de bril nog gaat aanpassen voor een consumentenversie, is niet duidelijk.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid