Overslaan en naar de inhoud gaan

GenZ en Millenials verkiezen winkel nog boven online, maar voorkeur neemt af

‘Experience’ is voor de helft van Gen Z en Millennials belangrijkste reden voor winkelbezoek, ook nabijheid en variatie zijn belangrijk.
Genz
© Foto: Shutterstock
Genz
© Foto: Shutterstock

De voorkeur voor online shoppen groeit onverminderd, zo uit onderzoek onder 2.171 consumenten van ABN Amro en Q&A Retail. De meerderheid van de consumenten geeft nog wel aan de voorkeur aan fysieke winkels te geven. Zowel Millennials als Generatie Z verruilen de winkel steeds vaker voor de webshop; 43 procent aan (veel) minder vaak een winkel te bezoeken dan voorheen.

related partner content for mobile comes here

Eén op de vijf jongeren die tussen 2001 en 2015 zijn geboren (Gen Z)  geeft aan juist (veel) vaker naar een winkel te gaan. Een goede bereikbaarheid, locaties dichtbij huis of werk en een gevarieerd aanbod qua assortiment zijn voor consumenten het meest doorslaggevend bij de keuze voor een winkelgebied. Daarnaast doen vooral jongeren het liefst aankopen in grote of middelgrote steden; dit geldt voor een derde van Gen Z en een kwart van de Millennials.

De manier waarop verschillende generaties winkels bezoeken en waarderen, verschilt sterk. Terwijl ouderen winkels vooral bezoeken vanwege het gemak en de nabijheid in hun woonplaats, beschouwen jongeren winkelbezoek als vorm van ontspanning. Zo is het opdoen van inspiratie of een totaalervaring in de winkel belangrijker voor Gen Z dan voor elke andere generatie.

Millennials hebben vergelijkbare voorkeuren, waarbij voor 28 procent geldt dat zij naar de winkel gaan om producten te testen, uitproberen of passen. Voor Gen Z en Millennials zijn de winkelbeleving en een inspirerende ervaring dus erg belangrijk, waarbij zij vinden dat winkels hierop sterker moeten inzetten om aantrekkelijk te blijven.

Hoewel digitale kanalen sterk in opkomst zijn, speelt het winkelpersoneel voor alle generaties nog steeds de belangrijkste rol als het gaat om deskundig advies bij de aankoop van producten. Bij jongeren neemt deze invloed wel af, omdat zij vaker vertrouwen op social media en zich online oriënteren op merk- winkel- en reviewwebsites; de invloed van influencers  als bloggers en vloggers is hierbij beperkt en de invloed van familie en vrienden juist heel groot.

Om succesvol te blijven in een veranderende retailmarkt, moeten ondernemers volgens ABN AMRO inspelen op verschillen in winkelgedrag tussen generaties. 'Een goede bereikbaarheid, nabijheid en een divers aanbod zijn voor alle generaties belangrijk, maar jongeren verwachten méér, zoals een bijzondere beleving en vernieuwende winkelconcepten. Winkels die een brug slaan tussen de winkel- en online omgeving, kunstzinnig of prikkelend zijn ingericht, events organiseren, nieuwe technologieën toepassen - zoals interactieve displays en augmented reality - en ‘instagrammable’ zijn, kunnen hen verrassen en aan zich binden', vertelt Henk Hofstede, sector banker Retail van ABN Amro.

'Ook blijft het voor alle generaties consumenten belangrijk om te investeren in goed winkelpersoneel en voor jongere consumenten vooral in een toegankelijk online kanaal. Ondernemers die klanten aan zich willen binden of nieuwe, vooral jonge, klanten willen aantrekken, moeten inzetten op een omnichannel-benadering. Hierbij draait het om een strategie waarbij in het online kanaal inspiratie, advies en service de boventoon voeren, terwijl tegelijkertijd een duidelijke verbinding met de inspirerende winkel wordt gemaakt.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in