Skatende oma’s, mijmerende opa’s


Ook Duitsland vergrijst. De seniorenmarkt (met inmiddels 30 miljoen 50-plussers) is een miljardenmarkt. Zo’n 26 procent van deze koopkrachtige consumentengroep heeft een maandelijkse financiële speelruimte van meer dan 500 euro. Interessant, zo ontdekken steeds meer marketeers. De doelgroep is heterogener dan welke andere doelgroep ook: van veeleisende genieter tot huiselijke gepensioneerde tot hedonistische old kid.
Maar de senioren hebben ook iets gemeen: ze herkennen zich slecht in op hun leeftijdgroep gerichte reclames. De 50-plusmarketing blijkt totaal niet aan te sluiten op de behoeften en het zelfbeeld van deze senioren. De reclame pendelt tussen clichés over ouderdom (mijmerende opa’s) en jeugdwaan (skatende oma’s).
De meest voorkomende fouten: ouderen die tot randfiguren worden gedegradeerd, grappen maken ten koste van ouderen, het cliché van de levenslustige gepensioneerde, spelen met angsten. Het kan ook anders, zoals de Nivea Vital-campagne voor de rijpere huid laat zien.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Werben & Verkaufen
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid