Rode Kruis EHBO-app: resultaten tot nu toe


In september en oktober voerde het Nederlandse Rode Kruis campagne: ‘Heel Nederland EHBO op zak’. Behalve downloaden van de nieuwe app konden mensen ook hun oude EHBO-app updaten naar de nieuwe.
Na 7 weken hadden ruim 264.000 Nederlanders de app gedownload. Meer dan 168.000 daarvan zijn nieuwe gebruikers, en 96.000 mensen hebben hun oude EHBO-app ge-update.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEdward van de Ridder, strategy director/partner van activatiebureau NOISE: ‘Naast de directe downloads hebben ook nog eens meer dan 300.000 mensen online artikelen gelezen, video’s bekeken, polls en testjes gemaakt of de actie doorgestuurd naar hun vrienden’.
Eigen rol partners
Marketingadviesbureau 3MO bracht het Nederlandse Rode Kruis samen met Google, MSN en Hyves, waarbij de partners intensief samenwerkten om de campagne zo effectief mogelijk te maken.
Iedere partner kreeg in samenspraak met het Rode Kruis, 3MO en NOISE een duidelijke eigen rol in de totale campagne, waarbij de drie partners elkaar ook optimaal moesten aanvullen.
MSN werd ingezet voor het bereik en moest het gevoel van een massale beweging neerzetten. Met content-integratie in de vorm van artikelen, video’s, polls, tests en geïntegreerde downloadlinks voor inhoudelijke verdieping in de campagne.
Hyves zorgde voor viraal bereik en mobiele conversie. Het netwerk werd ingezet om het belang van ‘EHBO op zak’ te verspreiden via vrienden. Daarbij werd de actiepagina zo opgezet dat je meteen kon zien hoeveel Nederlanders potentieel via jou bereikt konden worden.Daarnaast heeft Hyves de Rode Kruis-campagne gebruikt als een pilot-project voor mobile advertising. Nooit eerder werd er geadverteerd op Hyves mobile.
Google werd ingezet voor verdieping via Youtube-video’s, en massale mobiele clicks. Om de primaire gedragsdoelstelling te bereiken- het downloaden van de app - lag in de partnership met Google de nadruk op Google Admob, het mobile advertising netwerk. Verder werden de noodzaak en werking van de app geïllustreerd via vier Youtube-video’s. Deze video’s werden met een video-ad op de homepage van Youtube aangejaagd en geïntegreerd in de hele campagne. Zo stonden de Youtube-films in de MSN-special en stonden ze centraal in PR en seeding richting online media.
De app wordt nog dagelijks ruim 500 keer gedownload. Bovendien hebben veel mensen toestemming gegeven voor push-berichten of e-mailnotificatie, waardoor de app het Nederlandse Rode Kruis een structurele life line geeft naar meer dan 39.000 personen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid