Overslaan en naar de inhoud gaan

Bent u klaar voor de extreme shopper?

Onlangs ben ik geïnterviewd door de Leeuwarder Courant die een special uitgaf met en over coupons. Vraag: waarom is er in Amerika zo’n…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sterker nog, de extreme shopper is er al. Volgens GfK Interscope bestaat binnenkort zo’n 40% van het winkelend publiek uit extreme shoppers. Wat zijn dan precies extreme shoppers? Kort gezegd zien zij shopping als een spel dat ze willen winnen.

Het zijn de koopjesjagers van de eenentwintigste eeuw. Extreme shoppers zijn niet alleen gewapend met kortingsacties,coupons en actiefolders met de welbekende fietsenspringers. Ze zoeken online de beste koopjes, gebruiken vergelijkingssites en voordeelapps op hun mobiel. Innovatief en proactief zoeken ze de beste waar(de) voor hun geld. Het zijn optimisten die hun leven en uitgaven onder controle hebben. Ze willen kwaliteit van leven, maar niet tegen elke prijs.

Merktrouw is bij de extreme shopper ondergeschikt. Dat is vooral voor retailers slechts nieuws. Ze hebben een portfolio met winkels waar ze kopen. Duurdere merkproducten kopen ze bij de winkel waar ze het meeste voordeel kunnen halen. Dat is niet per definitie geldelijk voordeel. Het gaat om de package. Niet te duur, goede service, leuk (en vooral passend) cadeautje erbij, persoonlijke aandacht en maatwerk,… Het gevoel van een goede deal is het belangrijkst.

Inspelen op de trend van de extreme shopper begint met het besef dat de aankoopbeslissing steeds minder op de winkelvloer gemaakt wordt. De extreme shopper is uitstekend geïnformeerd en bepaalt vooraf wat hij waar gaat kopen. Het is dus belangrijk om het hele ‘path to purchase’ van de shopper in ogenschouw te nemen, van thuis op de bank tot aan de kassa. En dan op zoek te gaan naar de momenten waar je de shopper kunt beïnvloeden.

Dat beïnvloeden lukt alleen wanneer we de behoefte en het gedrag van de (extreme) shopper kennen. Shopper insights als needs & occasions, winkelmissies, shopper budgetten en manier van informatie zoeken zijn essentieel. Zonder die informatie rest alleen zorgen voor de beste prijs. En van de neerwaartse prijsspiraal wordt uiteindelijk niemand gelukkig, ook de shopper niet.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in