`Buurtwinkels blijven ondanks online shoppen`
Een kwart komt er zelfs dagelijks. Het feit dat de winkel dichtbij is wordt als voornaamste reden voor het aantal bezoeken aangeduid (56 procent).
Het onderzoek is afkomstig van PostNL, dat ISIZ en Stadspeil opdracht gaf om de sociale functie van een winkel in de buurt te onderzoeken, in aanloop naar de opening van het 2.600ste postkantoor. De traditionele postkantoren zijn dan wel uit het straatbeeld verdwenen, maar er worden steeds meer postagentschappen in winkels geopend, ook in supermarkten.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDe onderzoekers ondervroegen 1.298 respondenten, met een verdeling man/vrouw van 50/50.
Voor bijna een kwart van de respondenten is het sociale contact de belangrijkste reden om de winkel om de hoek te blijven bezoeken.
Vooral voor het doen van dagelijkse boodschappen, geeft de Nederlander nog altijd de voorkeur aan het bezoeken van de supermarkt of de speciaalzaak. Het bekijken van het assortiment (62 procent), evenals de spullen kunnen aanraken (55 procent) en de sfeer (22 procent) zijn hierbij ook bepalend.
Het assortiment (43 procent), het nieuws (26 procent) en het weer (25 procent) zijn de meest besproken onderwerpen met de winkelier in de buurt. Waarbij mannen vaker over het nieuws praten en vrouwen over het weer. Inwoners uit het zuiden van het land maken het vaakst een praatje met de winkelier.
Ergernissen
Een meerderheid van de bevolking dat de dichtstbijzijnde winkels ruimere openingstijden moeten hanteren. De meest gehoorde klacht: lange wachttijden. Mannen en bewoners van de drie grootste steden, evenals inwoners uit het oosten van het land ergeren zich hier het meest aan.
Over het algemeen staat de Nederlander echter positief tegenover de winkel om de hoek. Bijna de helft (49 procent) heeft niets te klagen.
Inwoners van de drie grootste steden, Amsterdam, Rotterdam en Den Haag bezoeken winkels in de nabije omgeving het vaakst (36 procent dagelijks) en hechten er het meeste belang aan. Bewoners van Zeeland, Brabant en Limburg leggen het minst vaak bezoeken aan de winkel in de buurt af (17 procent dagelijks).
Nog meer cijfers:
- Onderweg naar de winkel in de omgeving komt bijna een kwart van de Nederlanders (22 procent) vaak bekenden tegen.
- De meeste Nederlanders (63 procent) vinden het van toegevoegde waarde als er een postkantoor in een supermarkt zit.
- Bijna de helft van de Nederlanders (58 procent) bezoekt een postkantoor om pakketjes op te halen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid