(Uitmetkorting.nl Facebook-case) In 4 maanden 100.000 Facebook-likes
Kortingswebsite Uitmetkorting.nl mocht deze week naar eigen zeggen als eerste Nederlandse merk de 100.000ste Nederlandse fan verwelkomen op zijn Facebook-pagina. Vincent Heidinga, directeur van marketingbureau Clansman – het bureau achter Uitmetkorting.nl - legt uit hoe men dat binnen vier maanden voor elkaar kreeg.
Facebook maakt bij steeds meer organisaties (met name B2C) steeds vaker onderdeel uit van de marketingmix. Marketeers en adverteerders kunnen hun doelgroepen op detailniveau selecteren en gericht het juiste publiek bereiken. Wanneer Facebookgebruikers je merk gaan ‘liken’ wordt het interessanter, aldus Clansman: er ontstaat een interactief kanaal waarin je met je volgers kunt communiceren. Maar hoe krijg je tienduizenden Facebookers zo ver dat ze je merk gaan ‘liken’?
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaVincent Heidinga: ‘We hebben de Facebook-pagina als experiment opgezet. We wilden vooral zoveel mogelijk leren, kijken wat wel en niet werkt. Tegelijkertijd wilden we het grootste Nederlandse merk op Facebook worden en uiteraard via de Facebook-likes omzet genereren voor Uitmetkorting.nl. Belangrijkste uitgangspunt van Facebook is het creëren van een fanbase. Om Facebook-gebruikers zo ver te krijgen op de like-button te klikken, hebben we verschillende wervingsinstrumenten ingezet.’
Converteren naar Facebook
Clansman startte in juni van dit jaar met het werven van likes via een online actie: de Dagje-Uit-Quiz. Met deze actie probeerde Clansman online bereik uit andere mediabronnen te converteren naar een Facebook-like. ‘In eerste instantie plaatsten we een like-button op Uitmetkorting.nl. Daarbij ontbrak een duidelijke call-2-action, waardoor een goed resultaat uitbleef. Vervolgens zijn we likes gaan werven via een responscampagne, de Dagje-Uit-Quiz. Deze is gepromoot via e-mailmarketing, affiliatenetwerken en links vanaf de eigen websites. Bij het beantwoorden van vragen over dagjes uit werd deelnemers gevraagd de Facebookpagina van Uitmetkorting.nl leuk te vinden om nog meer kans op voordelige dagjes uit te maken. Via deze campagne hebben we meer dan 35.000 ‘likes’ geworven.’
‘Een tweede wervingsmethode die we hebben ingezet is het direct adverteren van onze eigen pagina binnen het advertentiekanaal van Facebook. Door het continu optimaliseren van de advertentie-uitingen hebben we de kosten in de hand kunnen houden. We hebben meer dan zestig varianten uitgeprobeerd. Hiermee hebben we meer dan 35.000 likes geworven.’
Na realisatie van de basis fanbase breidde Clansman het aantal fans verder uit met hulp van virale werving. ‘Wanneer iemand een bepaalde pagina ‘liked’ wordt dit ook zichtbaar in de timeline van Facebook-vrienden. Door regelmatig leuke berichten te plaatsen met de oproep om die te ‘liken’ of te ‘delen’, wisten we ook in beeld te komen bij vrienden van onze fans. Wat we met name geleerd hebben is om goed naar onze volgers te luisteren. We communiceren onze boodschappen via Facebook naar twee volle Amsterdam Arena’s. Sommige mensen zijn het niet eens met wat we zeggen en geven dit aan via een reactie of door niet te liken. Type berichten die gewaardeerd worden zijn we meer gaan plaatsen. Doordat mensen dit waardeerden ontstond een hoge interactiviteit. Daardoor vindt Facebook dat onze berichten bij iedereen op de wall mogen verschijnen, wat weer meer kliks en views oplevert. We kijken bij het bepalen van de inhoud van onze content dus heel goed naar statistieken zoals likes, reacties en aantal keer gedeeld.’
Wat heeft de Facebook-campagne concreet opgeleverd? ‘Onze primaire doelgroep was vrouwen tussen 18 en 45 jaar. Van onze fans is 62 procent vrouw en 80 procent valt binnen de beoogde leeftijdscategorie. Bovendien zijn we er in geslaagd om omzet te realiseren via onze Facebook-likes. We hebben regelmatig een bericht geplaatst met een leuke voordeelactie. Vaak op het gebied van dagrecreatie (zoals een pretpark of dierentuin), maar ook kortingen op andere producten. Na doorklikken werden mensen gerouteerd naar de specifieke aanbiedingenpagina.’
Minder conversie dan e-mail
‘De campagne heeft ons veel nuttige inzichten opgeleverd. Zo hebben we geconstateerd dat een bericht naar 100.000 Facebook-vrienden nu nog minder conversie oplevert dan een e-mail naar 100.000 nieuwsbriefleden. Maar de reacties op de Facebook-berichten boden veel nuttige informatie en verbeterpunten die ook hun weerslag hebben op e-mail en landingspagina’s. Verder kunnen we concluderen dat alleen marketingkennis en Facebook-gebruikerservaring niet voldoende is om een goede case te bouwen. Technische kennis en specifieke kennis over de (technische) mogelijkheden binnen het Facebook-platform zijn zeker een vereiste.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid