Overslaan en naar de inhoud gaan

RFID rukt op

De streepjescode maakt het niet lang meer. Hij wordt binnen enkele jaren door een superslimme chip vervangen, de RFID. Dit chipje kan…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Veel bedrijven zijn bezig met proeven met deze technologie. De leverancier van bibliotheekboeken NBD/Biblion voorziet vanaf deze maand alle boeken met RFID, Radio Frequency Identification. De organisatie levert jaarlijks 2,7 miljoen boeken aan bibliotheken in Nederland.
De chips zorgen voor extra beveiliging. ‘Doordat ze signalen sturen naar beveiligingspoortjes, kunnen boeken niet zomaar worden meegenomen’, zegt projectleider M. Tiebout van NBD/Biblion tegen het ANP. Een ander voordeel voor bibliotheken zijn volgens Tiebout zelfbedieningsba-lies.
‘Klanten scannen zelf hun bibliotheekpasje en de boeken die ze willen lenen.’

related partner content for mobile comes here

Inmiddels maken in Nederland twaalf bibliotheekorganisaties van de RFID-techniek gebruik. Tiebout verwacht dat dit aantal snel zal toenemen.
Europese winkelketens, logistieke dienstverleners en voedselfabrikanten verwachten op korte termijn proeven met deze techniek te beginnen. Dat blijkt uit een vorige week gepubliceerd onderzoek van automatiseerder LogicaCMG. Het Duitse detailhandelsconcern Metro en de Britse
supermarktketen Tesco wil volgend jaar RFID al invoeren.
In Duitsland heeft Metro vorig jaar een winkel van de toekomst geopend waarin de techniek is gebruikt. Afrekenen gaat heel eenvoudig. Alle producten gaan langs een lezer die de signalen van de chips
opvangt. De chips zitten in de verpakkingen.
Omdat er heel veel informatie kan worden opgeslagen in de chipjes, is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de magnetron de chip van een magnetronmaaltijd te laten lezen. De magnetron weet dan automatisch hoe lang de maaltijd moet worden opgewarmd.

Andere mogelijkheden voor RFID liggen in de wasmachine en in kleding. De wasmachine leest de wasstukken en signaleert wanneer er per ongeluk een rode sok tussen de was terechtkomt. Philips en IBM lieten begin dit jaar weten te gaan samenwerken bij de productie van de chips.
De halfgeleiderdivisie van Philips maakt de chips en IBM levert de computersystemen en dienstverlening.
Behalve het detailhandelskanaal verwachten deze bedrijven ook veel van bijvoorbeeld luchthavens. Schiphol gaat dit jaar een proef uitvoeren met chips in plaats van streepjescodes aan koffers. Op die manier kan worden voorkomen dat koffers zoek raken en worden gebruikt voor
terroristische aanslagen. Eind deze maand wordt meer bekend over de proef, zo meldde een woordvoerster van de luchthaven.
Uit het onderzoek van LogicaCMG blijkt dat het nog wel even duurt voordat de technologie daadwerkelijk in consumentenproducten terechtkomt. Waarschijnlijk zal dat niet voor 2008 het geval zijn. De proeven gaan echter de komende tijd bij meerdere concerns massaal van start.
Europese bedrijven die LogicaCMG heeft ondervraagd, melden dat RFID aan de vooravond van een Europese doorbraak staat.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in