Pensioenfondsen moeten écht gaan communiceren
‘Er is wat aan de hand met uw pensioen’, melden vijf pensioenfondsen in een gezamenlijke advertentie vorige week. Ze hadden ook kunnen schrijven ‘Er is wat aan de hand met de beeldvorming rond uw pensioen’ of, met de hand in eigen boezem, ‘Er is wat aan de hand met de communicatie rond uw pensioen’.
De afgelopen decennia is het beeld ontstaan dat pensioenuitkeringen behoren tot de weinige échte zekerheden in het leven. Als je 65 wordt, heb je na al die jaren premiebetalingen recht op een welvaartsvaste maandelijkse uitkering. De meeste mensen zijn zo overtuigd van dit natuurgegeven dat ze pas enige interesse kunnen opbrengen voor hun pensioen als het bijna zo ver is. En de pensioenfondsen hanteren het motto ‘Gaat u maar rustig slapen, er is geen reden om ongerust te zijn’. Tot voor kort dan.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaIn werkelijkheid hebben pensioenfondsen al sinds oprichting te maken met een complex stelsel van factoren dat het principieel onmogelijk maakt om zekerheid te geven over de omzetting van huidig premiegeld in toekomstige uitkeringen. De levensverwachting stijgt, de beleggingsopbrengsten zijn onzeker, de inflatie verschilt van jaar op jaar en de pensioenleeftijd verandert misschien, om een paar onzekerheden te noemen. En als er problemen komen heeft het fonds geen andere mogelijkheid dan om de rekening bij de klant neer te leggen: pensioenen verlagen of premies verhogen.
Dat schept grote verantwoordelijkheden. Pensioenfondsen moeten meer openheid betrachten en actief draagvlak creëren voor de beslissingen die zoveel mensen recht in hun bestaan raken. Communicatie gaat verder dan het verstrekken van kale cijfertjes, zoals de Pensioenwet sinds 2006 voorschrijft. Waarom geen uitleg in gewone mensentaal over het beleggingsbeleid? Welke beleggingsrisico’s zijn acceptabel? Worden risico’s ook afgedekt? Hoe analyseert het pensioenfonds de marktontwikkelingen? En de hamvraag: wat is de verwachting over mijn netto uitkering en hoe groot is de kans dat die uitkering lager uitpakt? Dat kan allemaal in film en animatie, in infographics of in leesbare tekst. Het is niet verwonderlijk dat het jaarlijkse pensioenoverzicht maar door een minderheid (36%, zo blijkt uit onderzoek van AFM) van de ontvangers wordt bekeken en door een nog kleinere minderheid (15%) wordt begrepen.
Je klant kennen en serieus nemen, dát is waar communicatie om gaat. Pensioenfondsen moeten moeite doen om hun klant vertrouwd te maken met risico’s en onzekerheden. Dat doen ze niet alleen voor de klant, maar ook in de wetenschap dat een voorgelichte klant zich minder snel keert tegen de boodschapper van slecht nieuws.
Gastblogger Martijn Bennis is directeur van RedactiePartners Financieel
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid