Overslaan en naar de inhoud gaan

Volvo: hoe veilig is brutaal

Ilan Roos is partner/consultant bij Idephix, bureau voor positionering en merkportfoliostrategie. Hij stuurde ons bijgaande column over het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

... Zo werd mijn aandacht getrokken door de nieuwe .

related partner content for mobile comes here

Al snel trokken de commercials en de website van Volvo mijn aandacht. Strakke lijnen, prachtig design. Tot nu toe niets verwonderlijks. Maar de inhoud van de filmpjes verbaasde me. Volvo presenteert haar nieuwe model als een brutale auto. Ik zie indrukwekkende spins, 360 graden slips, halsbrekende toeren op een trailer. En dit alles ondersteunt door harde rockmuziek en een voice over die je verwacht bij Hummer.

Even dacht ik in een commercial voor de nieuwe Alfa te bekijken, maar ik keek toch echt op

Wat ik hier zie associeer ik met stoere autorijders, mannen met acceleratiedrift, die graag willen laten zien wat hun auto allemaal kan. En hij kan veel. Althans de piloot in de auto, want Volvo wijst mij er in kleine lettertjes op dat dit een testsituatie: do not try this at home.

Kan wel zijn maar de .
In mijn onbewuste zie ik mezelf al brutaal die spin maken, en met een tweedagen-baardje uitstappen voor een terras met opwaaiende zomerjurkjes.

Was Volvo niet het icoon van veiligheid?

Het merk voor verantwoordelijke mensen die van robuuste auto’s houden. Voor mensen die niet hoeven te laten zien wat hun auto allemaal kan. Voor mensen die veiligheid kiezen boven prestatie of indruk maken. Is hier sprake van een gedaanteverwisseling?

Op zijn minst is er sprake van evolutie in het merk. De tijden van veiligheid en ‘for life’ zijn voorbij en Volvo herpositioneert. Op zich niet vreemd. Veilig en degelijk zijn tegenwoordig geen onderscheidende factoren meer. De gemiddelde middenklasser haalt al snel 5 sterren in het crash-klassement en zelfs mijn Franse rammelbak heeft schijfremmen rondom.

Er moeten keuzes gemaakt worden om met name in het aantrekkelijke zakelijke segment een onderscheidende positie in te nemen. En daar hebben merken als BMW en Audi al jaren succes met meer testosteron. Over de jaren zie ik dat de Zweedse modellen een steeds expressiever en krachtiger uiterlijk hebben gekregen. Esthetisch is er een sterke herkenbare serie modellen ontwikkeld. Als je de lijn van het ontwerp zou doorvertalen naar een nieuwe positie dan zou ik eerder denken aan beheersing, controle en kracht.

Klinkt aanlokkelijk voor de twijfelende BMW-rijder. En voor de bestaande doelgroep lijkt me de overgang van ‘for life’ naar iets als ‘strong’ prima te maken. In ieder geval lijkt me de keuze voor brutaal niet zo veilig….voor het merk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in