Overslaan en naar de inhoud gaan

Calvé Pindakaas-spot nader bekeken

Calvé Pindakaas zorgt al jaren voor spraakmakende reclames. Bekend zijn de spots waarin we klein kinderen (die later een bekend…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

We zien Pietertje stuntelen op het voetbalveld. Ondanks de goede zorgen van de coach is het overduidelijk dat voetbal niet de sport is waarin hij later zal uitblinken.

related partner content for mobile comes here

De pay-off is iets veranderd door de jaren heen: ‘Wie is er niet groot mee geworden’, ‘hoe groot wil je worden’, ‘haal eruit wat er in zit’, maar het idee is steeds hetzelfde.

Onderzoeksbureau Marketresponse onderzocht voor Tijdschrift voor Marketing of Calvé met deze spot scoort, of niet..

In de grafiek zijn alle respondenten (n=161, kopers van pindakaas) die hebben meegedaan aan het onderzoek geplot. Elke rode stip is een respondent. Elke respondent heeft een attentiescore (maat voor aandacht) en een bondingscore (maat voor merkbinding). Een spot presteert goed als er veel respondenten in het groene kwadrant (rechtsboven) terecht komen, en dat is hier ook het geval (committed). Er zijn echter ook behoorlijk wat consumenten die wel aandacht zullen besteden, maar waar de commercial niet zoveel doet voor de merkgevoelens (entertained).

De spot scoort daarnaast goed op likeablity en humor. Het verrassingselement wordt ook gewaardeerd. De spot scoort iets onder norm voor bonding. Hij zal er wel in slagen om bestaande merkgevoelens te onderhouden maar weet deze niet echt te versterken. De lage bondingscore wordt vooral veroorzaakt door het ontbreken van nieuws. Consumenten krijgen geen nieuwe argumenten voor het gebruik van Calvé Pindakaas. Dat is op termijn wel nodig om de private labels een stapje voor te blijven.

Het hele onderzoek staat in het septembernummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week op de mat valt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in