Calvé Pindakaas-spot nader bekeken
We zien Pietertje stuntelen op het voetbalveld. Ondanks de goede zorgen van de coach is het overduidelijk dat voetbal niet de sport is waarin hij later zal uitblinken.
De pay-off is iets veranderd door de jaren heen: ‘Wie is er niet groot mee geworden’, ‘hoe groot wil je worden’, ‘haal eruit wat er in zit’, maar het idee is steeds hetzelfde.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisOnderzoeksbureau Marketresponse onderzocht voor Tijdschrift voor Marketing of Calvé met deze spot scoort, of niet..
In de grafiek zijn alle respondenten (n=161, kopers van pindakaas) die hebben meegedaan aan het onderzoek geplot. Elke rode stip is een respondent. Elke respondent heeft een attentiescore (maat voor aandacht) en een bondingscore (maat voor merkbinding). Een spot presteert goed als er veel respondenten in het groene kwadrant (rechtsboven) terecht komen, en dat is hier ook het geval (committed). Er zijn echter ook behoorlijk wat consumenten die wel aandacht zullen besteden, maar waar de commercial niet zoveel doet voor de merkgevoelens (entertained).
De spot scoort daarnaast goed op likeablity en humor. Het verrassingselement wordt ook gewaardeerd. De spot scoort iets onder norm voor bonding. Hij zal er wel in slagen om bestaande merkgevoelens te onderhouden maar weet deze niet echt te versterken. De lage bondingscore wordt vooral veroorzaakt door het ontbreken van nieuws. Consumenten krijgen geen nieuwe argumenten voor het gebruik van Calvé Pindakaas. Dat is op termijn wel nodig om de private labels een stapje voor te blijven.
Het hele onderzoek staat in het septembernummer van Tijdschrift voor Marketing, dat deze week op de mat valt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid