Overslaan en naar de inhoud gaan

Hamilton Bright: verliest retail het van e-tail?

De opzet van winkels van grote ketens sluit niet aan bij de beleving van de consument, meent Claudio Missaglia, directeur van retail &…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De opzet van winkels van grote ketens sluit niet aan bij de beleving van de consument, meent Claudio Missaglia, directeur van retail & trademarketing-organisatie

related partner content for mobile comes here

Volgens hem is winkelen een emotionele beleving, maar de grotere winkels zijn te vaak sfeerloos en lijken te veel op elkaar. Hierdoor bestaat het gevaar dat de consument uitwijkt naar kopen via internet en dat retailers de slag gaan verliezen.

Daarbij komt dat veel winkelcentra hun aantrekkingskracht verliezen doordat winkeliers wegtrekken en er panden leegstaan.

Claudio Missaglia: ‘Steeds meer kleine winkels leggen het af tegen de grote concerns, vooral in de duurzame consumptiegoederen en mode, waardoor een verschaling van het winkelbod ontstaat. En de grote winkels lijken steeds minder in te spelen op wat de klant echt wil. Zo ontplooien ze als gevolg van het slechte economische klimaat nog maar weinig initiatieven en doen ze weinig investeringen om het leuk te houden voor het winkelend publiek.’

En volgens Missaglia verslechtert de service in veel winkels omdat er op personeelsuitgaven wordt bezuinigd. Nog een reden volgens hem voor consument online aankopen te gaan doen.

Hij is van mening dat op deze manier de toegevoegde waarde van retailers ten opzichte van e-commerce verdwijnt. Als je een iemand bent kwijtgeraakt aan het internet, komt hij/zij niet zo snel meer terug in de winkel.

Een oplossing volgens Missaglia is dat hoewel bij veel retailers vanwege onder andere de recessie de omzet onder druk staat, er kansen zijn om toch slim te investeren in personeel en klanten en innovatief en creatief te zijn.

Een tip van Missaglia: ‘Ondernemers moeten zich bewust zijn dat winkelen voor heel veel mensen nog altijd een van hun favoriete vrijetijdsbestedingen is. Daarom moet de ondernemer winkelen weer leuk maken voor de consument. Dit kan alleen als hij luistert naar wat de consument echt wil. Alleen op die manier is het mogelijk om een duurzaam en dynamisch winkellandschap te creëren.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in