Hamilton Bright: verliest retail het van e-tail?
De opzet van winkels van grote ketens sluit niet aan bij de beleving van de consument, meent Claudio Missaglia, directeur van retail & trademarketing-organisatie Hamilton Bright
Volgens hem is winkelen een emotionele beleving, maar de grotere winkels zijn te vaak sfeerloos en lijken te veel op elkaar. Hierdoor bestaat het gevaar dat de consument uitwijkt naar kopen via internet en dat retailers de slag gaan verliezen.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDaarbij komt dat veel winkelcentra hun aantrekkingskracht verliezen doordat winkeliers wegtrekken en er panden leegstaan.
Claudio Missaglia: ‘Steeds meer kleine winkels leggen het af tegen de grote concerns, vooral in de duurzame consumptiegoederen en mode, waardoor een verschaling van het winkelbod ontstaat. En de grote winkels lijken steeds minder in te spelen op wat de klant echt wil. Zo ontplooien ze als gevolg van het slechte economische klimaat nog maar weinig initiatieven en doen ze weinig investeringen om het leuk te houden voor het winkelend publiek.’
En volgens Missaglia verslechtert de service in veel winkels omdat er op personeelsuitgaven wordt bezuinigd. Nog een reden volgens hem voor consument online aankopen te gaan doen.
Hij is van mening dat op deze manier de toegevoegde waarde van retailers ten opzichte van e-commerce verdwijnt. Als je een iemand bent kwijtgeraakt aan het internet, komt hij/zij niet zo snel meer terug in de winkel.
Een oplossing volgens Missaglia is dat hoewel bij veel retailers vanwege onder andere de recessie de omzet onder druk staat, er kansen zijn om toch slim te investeren in personeel en klanten en innovatief en creatief te zijn.
Een tip van Missaglia: ‘Ondernemers moeten zich bewust zijn dat winkelen voor heel veel mensen nog altijd een van hun favoriete vrijetijdsbestedingen is. Daarom moet de ondernemer winkelen weer leuk maken voor de consument. Dit kan alleen als hij luistert naar wat de consument echt wil. Alleen op die manier is het mogelijk om een duurzaam en dynamisch winkellandschap te creëren.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid