ICT-sector doet meer aan marktbewerking


Waar vorig jaar in de ICT-sector de focus bijna volledig lag op het snel scoren van leads, is er dit jaar duidelijk meer balans in de gekozen marktbewerkingstrategieën. Zo vond B2B-adviesbureau Goals.
Het bureau voerde net als vorig jaar de Benchmark Marktbewerking in ICT uit. Nog steeds is verreweg de meeste business afkomstig van bestaande klanten, maar toch wordt er meer met nieuwe producten en/of nieuwe markten openingen voor new business gezocht, aldus de onderzoekers. In totaal hebben 77 commercieel verantwoordelijken van middelgrote tot grote ICT-bedrijven gerespondeerd (25 procent).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIn de zoektocht naar meer balans en rust in de marktbewerking heeft de ICT-sector meer activiteiten in huis genomen. De toename is het grootst bij onlinemarketingkennis en de organisatie van (meer kleinschalige) events. Aan de andere kant heeft men voor echte specialismen zoals strategisch advies en telemarketing wel vaker externe expertise ingeschakeld. ‘Vermoedelijk is er vaker advies op het juiste strategische niveau nodig vanwege de meer innovatieve marktbewerkingspaden die de ICT-sector is ingeslagen’, aldus Ben Verhagen, directeur Goals Marktbewerking. ‘En (koud) bellen is een vak apart waar veel discipline en vasthoudendheid voor nodig is. Het leggen van nieuwe contacten is de komende jaren ook hard nodig om buiten het eigen netwerk nieuwe contacten te leggen en nieuwe klanten te scoren.’
Onlinemarketing voor leads
Ondanks dat het persoonlijk netwerk, reference selling en dit jaar ook telemarketing de lijst van leadgeneratiebronnen domineren, zien de onderzoekers dat de verschuiving naar onlinemarketing om leads te generen, is ingezet., Naar verwachting wordt de populariteit van onlinemarketing de komende jaren alleen nog maar groter. ‘Online zichtbaarheid is een voorwaarde geworden voor bedrijven die zich vandaag de dag willen onderscheiden’, aldus een van de respondenten.
De belangrijkste vorm van onlinemarketing is en blijft de eigen website, op enige afstand gevolgd door zoekmachinemarketing en e-mailmarketing. Webinars en social media worden nog weinig ingezet. In het marketingbudget, dat doorgaans tussen 2 en 5 procent van de omzet beslaat, wordt meer en meer ruimte gereserveerd voor onlinemarketinginspanningen als onderdeel van de totale marketingmix.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid