Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe spelregels pitches

De BVA en Vea/Vereniging van communicatie-adviesbureaus komen met de gezamenlijke publicatie ‘Spelregels voor het pitchproces’. Ze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Met de toename van uitgeschreven pitches is de laatste jaren ook het aantal excessen rondom pitchprocedures gegroeid, vinden de branchevereniging en de bond. Een gebrek aan transparantie heeft de beste bureauprestaties regelmatig in de weg gestaan, menen ze.

related partner content for mobile comes here

Vanuit een gemeenschappelijk belang hebben BVA en Vea daarom de ‘Spelregels voor het pitchproces’ geïnitieerd. Zo zijn communicatiebureaus gebaat bij duidelijkheid voorafgaand aan deelname aan een uitgeschreven pitch. Adverteerders op hun beurt moeten zich serieus de vraag stellen of een pitch überhaupt noodzakelijk is.

‘Een pitch moet in onze ogen alleen worden uitgeschreven als het echt nodig is. Vervolgens moet duidelijk zijn onder welke condities de bureaucompetitie zal verlopen. Pitchen met open vizier dus. Het is namelijk een intensief, tijd- en energieverslindend en vooral kostbaar proces voor alle betrokken partijen’, aldus Frans Blanchard (directeur Vea) en Helen Faasse (directeur BVA).

Uit een enquête onder 73 Vea-bureaus bleek dat zij het afgelopen kalenderjaar aan 598 pitches hebben deelgenomen. Op basis van 120 geanalyseerde pitches (70% op accounts, 30% op projecten) bleek dat in 81,1% van de pitches creatieve/ strategische voorstellen werden gevraagd. Slechts in 37,9% van deze gevallen stond hier een financiële vergoeding tegenover.
Blanchard: ‘Bureaus moesten gemiddeld 16.000 euro toeleggen per pitch. Op basis van gemiddeld 8,2 pitches per jaar is dit een jaarlijkse kostenpost van ongeveer 131.000 euro. Alleen al binnen de onderzoeksgroep is dit op jaarbasis zo’n 9,6 miljoen euro.’
De BVA-enquête liet vergelijkbare cijfers zien als het gaat om de relatie tussen door bureaus aangeleverd werk en uitbetaalde vergoedingen (80% om 35%).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in