Het gezicht van China
Sinds het Chinese regime begin jaren ’90 ophield het gebruik van cosmetica bij vrouwen te ontmoedigen, is de make-up er niet aan te slepen. Beauty is China’s snelst groeiende markt, aangewakkerd door stijgende inkomens en koopkracht. Zo’n 90 miljoen Chinese vrouwen besteden ruim 10 procent van hun inkomen aan make-up, gezichtscrèmes, shampoo en dergelijke. Vooral in het hippe Shanghai, waar de vrouwen 50 keer meer aan cosmetica uitgeven dan vrouwen wereldwijd.
Terwijl merken als L’Oréal, Shisheido en Estée Lauder de strijd aanbinden om een stukje van de markt, is Procter & Gamble er veruit de marktleider. Het bedrijf zet er jaarlijks 20 miljard om, waarvan 70 procent in cosmetica en verzorging. In andere landen is dat 50 procent. Maar er is nog meer dan voldoende ruimte om te groeien. Bijvoorbeeld door plattelandsvrouwen te bewegen hun haar dagelijks te wassen in plaats van één keer in de week. En ze vervolgens aan de conditioner te krijgen, en uiteindelijk natuurlijk ook aan de gel, mousse en kleurspoelingen.
Er zijn ook Chinese bedrijven op de markt, zoals Shanghai Herborist Cosmetics, die zich positioneert met ‘traditie’ als troefkaart. Veruit het meest in trek bij Chinese vrouwen zijn producten om de huid bleker te laten lijken.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisBron: Fortune
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid