Campagne tegen gedwongen prostitutie
De campagne is erop gericht om klanten van prostituees en (in)direct betrokkenen de signalen van gedwongen prostitutie te leren herkennen en hen te stimuleren om informatie hierover te melden bij de politie of anoniem via M. 0800-7000.
De campagne heeft als invalshoek dat iets niet altijd is wat het lijkt, ofwel schijn bedriegt. Via advertenties die leiden naar een internetsite worden klanten via een korte animatie verleid met uitdagende beelden, maar uiteindelijk worden zij steeds indringender geconfronteerd met signalen van dwangarbeid in de prostitutie. Tot slot volgt een oproep om misstanden door te geven aan de politie of anoniem te melden. Naast dit filmpje worden er ook posters (onder andere via toiletreclame in de horeca) en brochures verspreid en verschijnen er inhoudelijke artikelen in diverse (landelijke en regionale) media.
Voor de campagne werkt Stichting M. nauw samen met Politie, Landelijke Expertgroep Mensenhandel, Expertisecentrum Mensenhandel en Mensensmokkel (EMM), Stichting Tegen Vrouwenhandel (STV), De Rode Draad, Atalantas en Bureau Nationaal Rapporteur Mensenhandel. In negen politieregio’s (Brabant Zuid-Oost, Twente, Gelderland-Zuid,Utrecht, Friesland, Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond, Limburg-Zuid, Midden-West-Brabant) krijgt de landelijke campagne een regionale vertaling.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaHet feit dat voor de campagne ook op de omstreden website www.hookers.nl wordt geadverteerd, wekte overigens stevige kritiek. Volgens het Amsterdamse PvdA-raadslid K. Schaapman staat deze internetpagina bol van dubieuze tips, zoals over hoeren waar je als man zo goedkoop mogelijk zonder condoom seks mee kunt hebben. De overheid moet betrouwbare partners zoeken om de campagne tegen mensenhandel onder de aandacht te brengen, liet ze afgelopen donderdag weten. Een woordvoerder van Stichting M. liet daarop tegenover ANP weten dat de betrokken partijen uitgebreid hebben gediscussieerd over hoe de campagne zo effectief mogelijk onder de doelgroep is te brengen. Een advertentie op hookers.nl bereikt volgens hem gigantisch veel mensen: “We hadden dit soort reacties wel verwacht, maar hebben uiteindelijk besloten het wel te doen omdat deze site nu eenmaal een enorm bereik heeft met ongeveer 40.000 bezoekers per dag." Het bedrag van 1200 euro is naar zijn zeggen een peulenschil in vergelijking met wat normaal voor zo'n advertentie wordt betaald.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid