DM neemt forse hap uit marketingbudget


Het onderzoek laat zien dat post, de eigen website en e-mailmarketing de belangrijkste DM-kanalen zijn. Post neemt 28 procent van het DM-budget voor z'n rekening, de eigen website 18 procent, en e-mailmarketing 15 procent. De respondenten verwachten komend kwartaal weer meer geld aan e-mailmarketing te besteden (in het vierde kwartaal van 2005 lag die verwachting op 13 procent).
Een kwart van de marketeers zal in 2006 virale marketing inzetten. Daarop volgen RSS (21 procent) en weblogs (20 procent). In het vierde kwartaal van 2005 gaf nog maar 7 procent aan met RSS aan de slag te zullen gaan. Viral marketing stond op dat moment op 13 procent en weblogs op 11 procent.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEen nieuwe vraag in het onderzoek was dit keer de openingsratio en klikratio van acties op eigen e-mailbestanden. Voor zowel de e-mailnieuwsbrief als de actiemailing geldt dat slechts een kwart van de respondenten de mailing opent. Vervolgens klikt maar liefst 15 procent door.
Allard Frederiks, hoofdredacteur van vakblad Adforesult: ‘2006 wordt een interessant jaar voor direct marketing. Ten opzichte van een jaar geleden verwachten marketeers 44 procent méér van het marketingbudget te gaan besteden aan directe kanalen. Ook bijzonder is dat we meer te weten komen over de mate waarin commerciële e-mails die onze panelleden versturen, daadwerkelijk worden bekeken. De benchmark toont aan dat marketeers hier nog winst kunnen behalen.’
Aan de tweede editie van de DM Barometer, over het eerste kwartaal van 2006, hebben 133 marketeers meegewerkt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid