Overslaan en naar de inhoud gaan

Tv blijft belangrijkste nieuwsbron, internet wint terrein

De hoogte van het abonnementsgeld en de aanwezigheid van internet zijn de belangrijkste redenen voor Nederlanders om geen abonnement op een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze argumenten gelden voor 53 procent van de niet-abonnees. Verder geeft 47 procent aan geen abonnee te zijn, omdat men voldoende aan televisie heeft.

related partner content for mobile comes here

Een vierde vaakgenoemde reden is een gebrek aan tijd (36 procent). Van de niet-abonnees zou 37 procent een abonnement overwegen wanneer het abonnementsgeld wordt verlaagd; 31 procent zegt nooit een abonnement te nemen. Dit blijkt uit de vorige week verschenen Dagbladmonitor 2005 van Newcom Research & Consultancy.

Alhoewel de landelijke en regionale krant nog steeds belangrijke nieuwsbronnen zijn, blijven de landelijke televisie en het internet de belangrijkste bronnen. Door negen van de tien Nederlanders (90 procent) wordt de landelijke televisie het vaakst gebruikt als nieuwsbron (Dagbladmonitor 2004: 91 procent).
Het internet wordt door 75 procent als nieuwsbron gebruikt en is ten opzichte van 2004 (67 procent) aan belang toegenomen. De landelijke radio wordt (net als in 2004) door 56 procent als nieuwsbron gebruikt.

Aan de dagbladabonnees is gevraagd verschillende nieuwssoorten op volgorde van interesse te zetten. Binnenlands nieuws wordt door 58 procent van de abonnees als meest interessant aangemerkt. Nieuws over de eigen buurt/wijk en nieuws over eigen stad/dorp worden door 16, respectievelijk 9 procent, het meest interessant gevonden.

Buitenlands nieuws wordt door de meeste abonnees op de tweede plek gezet (34 procent).

Uit de eerste Dagbladmonitor (november 2004) bleek dat kranten, in de optiek van de abonnees, vooral moeten informeren ('op de hoogte houden') en signaleren ('maatschappelijke kwesties aan de orde stellen').
Een derde belangrijke functie is een sociale: het moet gespreksstof opleveren. Uit de Dagbladmonitor 2005 blijkt dat abonnees van landelijke dagbladen (in vergelijking met regionale abonnees) meer tevreden zijn over de mate waarin hun dagblad aan deze functies voldoet. Het verschil in tevredenheid is het grootst ten aanzien van de signalerende functie. Van de abonnees op een landelijk dagblad is 70 procent (zeer) tevreden over deze functie; slechts 40 procent van de regionale abonnees is hierover tevreden.

Aan het online onderzoek, dat in november 2005 is uitgevoerd, hebben 1.166 panelleden meegedaan. De onderzoeksgroep vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. De Dagbladmonitor verschijnt jaarlijks.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in