Overslaan en naar de inhoud gaan

Overzichtelijk assortiment vergemakkelijkt keuze

Telkens weer moeten consumenten kiezen uit grote assortimenten van allerlei producten, maar de vraag is of zij dat wel waarderen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In haar proefschrift ‘Hoe variëteit in assortimenten de aantrekkelijkheid van assortimenten beïnvloedt: een consumentenperspectief’ onthult Eline de Vries de effecten van variëteit en de voor- en nadelen daarvan.

related partner content for mobile comes here

Een onoverzichtelijk assortiment is voor alle producten het grootste nadeel. De promovenda onderzocht voor verschillende typen producten en koopsituaties de relatie tussen de hoeveelheid variëteit in het assor-timent.

Hoe aantrekkelijk vindt de consument dit assortiment? De invloed van de grootte van een assortiment op haar aantrekkelijkheid is afhankelijk van de complexiteit van de producten. De Vries stelt dit aan de hand van het bestaan van een optimale hoeveelheid producten in een assortiment met eenvoudige producten, zoals chips. Grotere assortimenten zijn aantrekkelijker voor consumenten, maar er is een grens. Voor com-plexe producten, zoals digitale camera’s, lijken kleine assortimenten even aantrekkelijk te zijn als grote assortimenten. De kans op een perfecte match tussen wat een consument wil en wat een assortiment biedt en het gevoel van keuzevrijheid zijn belangrijke voordelen: ze maken een groter assortiment van zowel eenvoudige als complexe producten aantrekkelijker.

Hoewel er verschillende nadelen van variëteit zijn, zijn er maar een paar van belang. Voor alle typen produc-ten is een gebrek aan overzicht van het assortiment het meest cruciale nadeel. Specifiek voor complexe producten geldt dat daarnaast verwachte spijt een negatieve invloed heeft op de aantrekkelijkheid van het assortiment.

De Vries promoveert vrijdag 20 januari 2006 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in